Tuesday, March 13, 2012

DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012 

ENGLISH PAPER-I                                         OBJECTIVE OF THE COURSE: Every Profession has its own language. This language is adapted  from another prevalent language with which common communication takes place. Literature is  also a means of reflecting social strengths and weaknesses which evoke legal response. In law  English has thus far been the language of communication. All important legal materials are in  English. It is therefore important to learn English and this course intends to give you an insight  into the language.     Marks‐100 [Written‐80+ Project‐20]   Credit: 04    MODULE‐I: BASIC GRAMMAR    (i) Tense and Concord  (ii) Basic Transformations: Positive and Negative Sentences  (iii) Simple, Complex and Compound Sentences  (iv) Change of Voice  (v) Change of Narration  (vi) Wh‐questions  (vii) Question Tag and Short Responses  (viii) Preposition and Determiners   (ix) Some Common Errors in English    RECOMMENDED READING:    1. Bolton,  David  and  Goodey,  Noel.  English  Grammar  in  Steps,  New  Delhi:  Orient  Blackswan.  2. Eastwood, John. Oxford Practice Grammar, New Delhi: Oxford University Press.  3. Hewings, Martin. Advanced Grammar in Use, New Delhi: Cambridge University Press.  4. Murphy, Raymond. Essential Grammar in Use, New Delhi: Cambridge University Press.  5. Quirk, Randolph and Greenbaum, Sidney. A University Grammar of English, Essex: ELBS.  6. Swan, Michael and Walter, Catherine, The Good English Grammar Book, New Delhi:  Oxford University Press.  7. Swan, Michael. Basic English Usage, Kolkata: Oxford University Press.  8. Swan, Michael. Practical English Usage, Kolkata: Oxford University Press.             Page‐2  9. Thomson,  A.J.  and  Martinet  A.V.  (eds.)  A  Practical  English  Grammar,  Delhi:  Oxford  University Press.  10. Thornbury, Scott. Natural Grammar, New Delhi: Oxford University Press.  11. Wood, F.T. A Remedial English Grammar for Foreign Students, Chennai: Macmillan.    MODULE‐II: READING COMPREHENSION AND WRITING SKILL    (i) Reading Comprehension (Practice of Unseen Passages)  (ii) Essay on Literal, Cultural and Legal Topics  (iii) Formal and Informal Correspondence  (iv) Précis Writing  (v)  Report Writing: Status and Policy Reports  (vi) Writing Proposals    RECOMMENDED READING:    1. Ashley, A. The Oxford Handbook of Commercial Correspondence, New Delhi: Oxford  University Press.  2. Folens, Core Skills in English: Grammar, Comprehension, Creative Writing, Folens  Limited.  3. Gupta, Nilanjana. Communicate with Confidence, New Delhi: Anthem Press.  4. Seely, John. The Oxford Guide to Writing and Speaking, New Delhi: Oxford University  Press.  5. Singh, Vandana R. The Written Word, New Delhi: Oxford University Press.    MODULE‐III: BASIC COMMUNICATION SKILL   (For the purpose of Internal Assessment/ Project Work/ Group Discussion only)   (Marks Allotted: 20)  (i) Oral Communication—Introducing oneself, Greeting, Making Requests, Asking for  and            Giving Permission, Offering Help, Giving Instructions and Directions   (ii) Professional  Communication—Public  Speaking,  Seminars  and  Conferences,  Interviews, Group      Discussion    RECOMMENDED READING:    1. Dutt,  P.  Kiranmai  and  Rajeevan,  Geetha.  Basic  Communication  Skills,  New  Delhi  Foundation Books.  2. Farhathullah, T.M. Communication Skills for Technical Students, Hyderabad: Orient  Blackswan.                                                                                                        Page‐3     3. Kumar, E. Suresh and Sreehari, P. Communicative English, Hyderabad: Orient Blackswan.  4. Rogerson,  Pamela  and  Gilbert,  Judy  B.  Speaking  Clearly,  New  Delhi:  Cambridge  University Press.  5. Sadanand, Kamlesh and Punitha, Susheela. Spoken English: A Foundation Course (Part‐I  & II), Hyderabad: Orient Blackswan.  6. Sasikumar, V. and Dhamija, P.V. Spoken English: A Self‐Learning Guide to Conversation  Practice, New Delhi: Tata McGraw Hill.      DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]      ECONOMICS PAPER-I OBJECTIVE OF THE COURSE: The present era is the era of economics. An efficient legal system  and good government cannot ignore the nuances of economics. Every person has a concern  with economics and the progress of the nation. In this course of economics the students will be  introduced to the basic elements of economics  .                                                                       Marks‐100 [Written‐80+ Project‐20]                Credit: 04  MODULE-I: General Principle          1) General Concepts: Value and Price, Economic Agents, Equilibrium, Equation               And Identity, Functional Relation, Elasticity of a Function.  2)   Economics as a Science and its relevance to Law.     3)   Economics as a basis of Social Welfare and Social Justice.     MODULE-II: Micro Economics  1) Fundamentals of Consumer Behaviour: Demand and Supply Functions, Elasticity of  Demand and Supply, Consumers’ Equilibrium.  2) Market  Determinants:  Production,  Cost,  Market  Types  –  Determination  of  Equilibrium Price and Output in different market types.     MODULE-III: Indian Economy‐I      1) Introduction to Indian Economy: Population, Agriculture, Industry and Service  Sectors.                                                                                                                 Page‐4  2) National Income in India: National Income Estimates in India, Trends in National  Income – Growth and Structure.   3) Poverty: Concept of Poverty, International Comparison of Poverty, Five Year Plans  and Removal of Poverty, Causes of failure to remove poverty.  4) Demographic Profile of Indian Economy: Rapid Growth of Population, Population  and Economic Development.  5) Unemployment  in  India:  Causes,  Effects  and  Govt.  Policies  of  Generating  Employment Opportunities.  6) Privatization in India: Comparison of the Public and Private Sector, Meaning and  Scope of Privatization, Attempts of Privatization in India.       RECOMMENDED READINGS:  1. Modern Economics        ‐ H. L. Ahuja  2. Contemporary Economics      ‐ Sampad Mukharjee.  3. Indian Economy                    ‐ R. Datt & K. P. M. Sundharam.  4. Indian Economy        ‐ S. K. Misra & V. K. Puri.  5. Indian Economics        ‐ K. K. Dewett, J. D. Varma                                                                                                  and M. L.Sharma        DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]    LAW OF TORTS INCLUDING MOTOR VEHICLE ACCIDENTS AND CONSUMER PROTECTION LAWS OBJECTIVE OF THE COURSE: There is a twilight zone between contract and crime where there is  only  the  concept  of  wrong  and  not  offence  and  breach.  Law  of  Torts  along  with  other  enactment introduces the student to this unique world of wrongs.     Marks‐100 [Written‐80+ Project‐20]  Credit: 04    MODULE‐I: Origin of Tort Theory, Development of Law of Torts in England and in India  Definition, Nature and Scope of Torts    MODULE‐II: GENERAL PRINCIPLES OF TORTS  Essentials of Torts‐ Act or Omission, mental element, Damages (Injuria sine Damnum  and Damnum Sine Injuria)   Damages ‐ (Remoteness of damage causation)                                               Page‐5  General Defences – Capacity, Vicarious liability, Joint and Several Torfeasors, Extinction  of Liability etc.  .General Exception to liability‐ Act of State, Judicial and Quasi Judicial Acts, Parental &  Quasi parental Act, Necessity, Inevitable accident, mistake, Leave & license, Act of God,  Self Defence.     MODULE‐III: SPECIFIC TORTS  1. Torts based on intentional wrong‐doing  a. Trespass to Person‐ Assault, Battery, False Imprisonment  b. Trespass to Land and chattel  c. Deceit.  d. Malicious Prosecution.  2. Negligence‐Torts based on negligent wrongdoing.  3. Nervous shock,   4. Nuisance,   5. Defamation.  6. Torts based on strict and absolute liability.  MODULE‐IV: CONSUMER PROTECTION ACT, 1986.    Aims and Objectives of the Act    Definition    Rights of the consumer    Consumer Protection Councils    Complaints and process of making of Complaints    Composition, Powers, functions and Jurisdiction of Consumer Disputes ,Redressal                         Agencies    Reliefs and Redressal      MODULE‐V: MOTOR VEHICLES ACT, 1988     Objects and Reasons    Definitions    Licensing of Drivers of Motor vehicle    Registration of Motor vehicles    Liability without fault in certain cases  Insurance of Motor vehicles against third party risk                                                       Page‐6    ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught.   RECOMMENDED READINGS:  1. MARK LUNEY & KEN OLIPHANT, TORT LAW: TEXT AND MATERIAL, OXFORD UNIVERSITY  PRESS.   2. W.V.H. ROGERS, WINFIELD & JOLOWICZ ON TORTS, SWEET & MAXWELL  3. R.F.V. HEUSTON[Ed], SALMOND AND HEUSTON ON LAW OF TORTS, SWEET & MAXWELL.    4. RATANLAL & DHIRAJLAL, THE LAW OF TORTS, WADHWA & COMPANY  5. P.S. ACHUTHAN PILLAI, EASTERN BOOK COMPANY        DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]      BUSINESS STATISTICS Objective The learning of Business statistics is of paramount importance particularly in its relation to  Economics, management sciences and industry. The various concepts of business statistics are  directly applicable to the modules of economics, management and industrial parameters. This  course shall introduce the students to detailed statistical methods.                                                                                                                              Marks‐100( Written‐80 + Project‐20)  Credit: 04 Introduction Definition of Statistics, Scope of Statistics in Economics, Management Sciences and Industry.  Concept   of    population   and   sample. Data Condensation and graphical Methods: Raw data,    attributes   and   variables,    classification,    frequency distribution, cumulative frequency  distributions. Measures of   Central Tendency    Measures of   Dispersion:    Concept of dispersion , Absolute and relative measure of dispersion, Range, Variance, Standard   deviation.Coefficient of variation, Quartile Deviation , Coefficient of Quartile deviation.     Probability   Definitions of samples space, event, elementary event, sure event, null event, complementary event,  equally likely events, mutually exclusive events, simultaneous occurrence of events.  Probability mass functions of Binomial and Poisson Distribution Mean, variance (without proof)  Problems to calculate probabilities and Parameters Probability density function of Normal distribution  Mean, Variance (without proof).                                                                                                                                                    Page‐7  Sampling: Census and sampling. Simple random sampling with and without replacement. Stratified  sampling. Systematic sampling. Meaning of estimator and estimate Concept of sampling distribution  Numerical problems to estimate population mean and total and finding standard error of these  estimators. Numerical Problems to estimate population mean.  Correlation and Regression Meaning of simple correlation and regression Positive, negative, perfect, no  correlation Properties of correlation coefficient Scatter diagram, Karl Pearson’s correlation coefficient  for ungrouped data, Coefficients of regression, lines of regression Properties of regression coefficients.      DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  FINANCIAL ACCOUNTING OBJECTIVE Any course or syllabus of B.Com. shall be incomplete if it does not encompass the subject of financial  accounting. Financial accounting is the cornerstone for commerce and trade activities. The students  shall get first hand knowledge of the principles of the accounting system by virtue of this module.                                                                                                                              Marks‐100(Written‐80+Project‐20)                                                                                                                                                                        Credit ‐ 04   Introduction: Financial Accounting‐definition and Scope, objectives of Financial Accounting,  Accounting v/s Book Keeping Terms used in Accounting, users of accounting information and  limitations of Financial Accounting.   Conceptual Frame work: Accounting Concepts, Principles and Conventions, Accounting  Standards‐concept, objectives, benefits, brief review of Accounting Standards in India.  Accounting Policies, Accounting as a measurement discipline, valuation Principles, accounting  estimates  Recording transactions: Voucher system; Accounting Process, Journals, Subsidiary Books,  Ledger, Cash Book, Bank Reconciliation Statement, Trial Balance. Depreciation: Meaning, need  & importance of depreciation, methods of charging depreciation. (WDV & SLM)   Preparation of final accounts: Preparation of Trading and Profit & Loss Account and Balance  Sheet of sole proprietary business   Introduction to Company Final Accounts: Important provisions of Companies Act, 1956 in  respect of preparation of Final Accounts and Understanding of the final accounts of Companies.   Computerized Accounting: Computers and Financial application, Accounting Software  packages.                                                                                                                         Page‐8  SEMESTER-II 1. ENGLISH – II         CREDIT‐04      Marks‐100   2. ECONOMICS – II      CREDIT‐04      Marks‐100    3. CONTRACT‐I        CREDIT‐04      Marks‐100  4. PRINCIPLES OF MANAGEMENT    CREDIT‐04      Marks‐100    5. OPERATIONS RESEARCH    CREDIT‐04      Marks‐100                                          Page‐9            DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]     ENGLISH PAPER-II OBJECTIVE OF THE COURSE:  In this course the students are given a greater exposure to the  intricacies of English language. This module will demonstrate the relationship between law and  language.   Marks‐100 [Written‐80+ Project‐20]   Credit: 04   MODULE-I: EVOLUTION OF ENGLISH LANGUAGE: (i) Introduction to Language—Definition—Theories of the Origin of Language—The English  Language and its Salient Features  (ii) Foreign Elements/ Influences (with Special Reference to Law/ Legal Terms)—The Latin,  Celtic, Scandinavian, French, Greek and American English—Loan Words as Milestones of  General History  (iii) Word‐making:Composition—Derivation—Backformations—Shortening—Root‐ creation—Telescoping—Use of verbs as Nouns and Vice‐versa  (iv)  Semantics   (v)  Contemporary  English—Fashion  in  Language—Conventional  Character  of  Language— Standard  English—American  English:  Its  Difference  with  British  English—Influence  of  Science and Technology on English—English today—the Future of English    1. RECOMMENDED READINGS: 2. Baugh,  Albert  C.  and  Cable,  Thomas.  A  History  of  the  English  Language,  London:  Routledge.  3. Jerpersen,  Otto.  Growth  and  Structure  of  the  English  Language,  Calcutta:  Oxford  University Press.  4. Wood, Frederick T. An Outline History of the English Language, Delhi: Macmillan.        Page‐10      MODULE-II: LEGAL PHRASES: •  A PRIORI,   • AB INITIO,    • ACTUS REUS,  • AD HOC,  • AD INFINITUM,   • AD INTERIM,  • AMICUS CURIAE,   • ANIMUS POSSIDENDI,  •  BONAFIDE,   • CUSTODIA LEGIS  •  DE FACTO,   • DE JURE,  •  DE NOVO,  •  DECREE NISI,   • DOLI INCAPAX.        • EJUSDEM GENERIS,   • EX GRATIA,   •  EX PARTE,  • FACTUM VALET  • IN PERSONAM  • IN TOTO,    • INTER ALIA,  • IPSO FACTO,   •  PER SE  • PRIMA FACIE,   • QUID PROQUO,  • RES GESTAE,  •  RES INTEGRA,  • RESJUDICATA,  • SINE DIE,  • SUB JUDICE,  • SUI GENERIS,  • SUO MOTO  • ULTRA  VIRES      MODULE‐III: LEGAL EXPRESSIONS:  • ABANDON,   • ABDUCTION,  • ABET,   • ABROGATE,   • ABSCOND,   • ABSOLVE,   • ACCESSORY  • ACCOMPLICE  • ACCUSED  • AFFINITY,   • AFFRAY,   • ALIBI,   • APPEAL  • AWARD,   • BAIL,   • BAR  • BENCH,   • BREACH,  • CHARGE  • CLAIM,   • CODE,   • CONTRACT,   • COURT,   • DECREE,   • DIVORCE,  • EQUITY  • ESTATE,   • ESTOPPEL,  • EVIDENCE,   • GIFT,  • INFRINGEMENT,  • INJURY,   • JUDGE,   • JUDGMENT,             Page-11   • KIDNAPPING,   • MALICE,   • MATRIMONIAL,   • MISCARRIAGE,  • MISREPRESENTATION  • MISTAKE  • PETITION,   • PLEA  • REDUNDANT.  • SUIT,  • TORTFEASOR,  • TRIBUNAL,   • LUNATIC,   • VIOLATION  • VOID,   • WRIT,   • WRONG,     MODULE-IV: WORDS OFTEN CONFUSED: ? ABATE – ABET  ? ABSOLVE – ABSORB  ? ABSORB ‐ ABJURE  ? ACCOMPLICE ‐  ACCOMPLISH  ? ADOPT ‐ ADAPT    ? ARRANGE –  HARANGUE  ? CESSION – SESSION  ? CONDONE –  CONDEMN  ? CONFOUND –  CONFINE  ? CONFUSE ‐ CONFUTE  ? CONTACT ‐  CONTRACT  ? DECEASE – DISEASE  ? EXERCISE ‐ EXORCISE  ? EXHAUST – ACCOST  ? EXPORT ‐ EXTORT  ? LIABLE – LIBEL  ? PANDER – PONDER  ? PRINCIPAL –  PRINCIPLE          ? RECTIFY ‐ RATIFY  ? REPEAL – REPEL  ? SANISH ‐ UANISH    ? TENOR ‐ TENURE                                MODULE- V: SELECTED MAXIMS: 1. ACTIO  PERSONALIS MORITUR CUM PERSONA  2. DAMNUM SINE INJURIA  3. QUI FACIT PER ALIUM FACIT PER SE  4. VOLENTI NON FIT INJURIA  5. ACTUS NON FACIT REUM NISI MENS SIT REA  6. AUDI ALTERAM PARTEM  7. CAVEAT EMPTOR  8. EXPRESSIO UNIS EST EXCLUSIO ALTERIUS  9. IGNORANTIA JURIS NON EXCUSAT  10. IN JURE NON REMOTA CAUSA SED PROXIMA SPECTATUR  11. NEMO DEBET/JUDEX  IN CAUSA SUA  12. NOVUS ACTUS INTERVENIENCE  13. RES IPSA LOQUITUR                  14. SALUS POPULI EST SUPREMA LEX  15. UBI JUS IBI REMEDIUM                            Page‐12                          DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  ECONOMICS PAPER-II OBJECTIVE OF THE COURSE: Like political system and legal system there is also a legal system. A  nation runs on the combination of all three systems. In the previous semesters some basic  elements  have  been  discussed  and  in  this  semester  the  students  are  being  introduced  to  economic systems.   Marks‐100 [Written‐80+ Project‐20]   Credit: 04       MODULE‐I: General Principle           A. Economic Systems:   1) Capitalist, Socialist and Mixed Economic Systems.  2) Economic Planning – Concept of Planned Economy, Planning in different                         Economic Systems.  B. Macro Economics:      1) Labour and Wages: Definition of Labour, Types of labour, Wage determination.    2) Money  &  Capital:  Demand  for  and  Supply  of  Money,  Inflation  and  Deflation,  Capital Formation.  3) Saving, Consumption and Investment: Saving and Consumption function, Factors  effecting  consumption  expenditure,  short  run  and  long  run  approaches,  Investment Function.  MODULE‐II: Indian Economy       A. Public Finance and Fiscal Policy:   1) General  Concepts  of  Banking:  Functions  &  Services rendered  by  the  Central and  Commercial Banks.  2) Fiscal Policy: Meaning, Objectives of Fiscal Policy in India, Fiscal Structure in India,  Fiscal Responsibility.   3) Role of banking system in India: Reserve Bank of India, Commercial Banks and Non‐ banking Financial Intermediaries.  4) Taxation: Principles of Taxation, Cannons of Taxation, Direct and Indirect Taxation,  and Principles of Tax Shifting, Impact and Incidence, Problem of Tax Rates.        Page-13    B. Economic Planning and Development in India  1)  Concept of Economic Development and Sustainable Development.                        2)   Logic of India’s Economic Development Strategy, Planning Priorities during             Five Year Plans.  3)   Recent Theories of Economic Development and their relevance to the present        Indian Economic scenario.        RECOMMENDED READINGS:  1. Modern Economics       ‐ H. L. Ahuja.  2. Contemporary Economics      ‐ Sampad Mukharjee.  3. Public Finance        ‐ H. L. Bhatia.  4. Indian Economy        ‐ R. Datt & K. P. M. Sundharam.  5. Indian Economy        ‐ S. K. Misra & V. K. Puri.  6. Indian Economics        ‐ K. K. Dewett, J. D. Varma and    M. L.Sharma    7. Public Finance & Fiscal Policy    ‐ Mithani.  8. Economic Development and Planning  ‐ M. L. Jhingan.                                                                                                                             DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]    CONTRACT-I [General Principles]      OBJECTIVE OF THE COURSE: This is a law that helps establish a legal relationship and regulate  the same between two individuals in the public domain. This law is a very important tool of  commerce in globalised era. This module will help and prepare the students for understanding  the world of contract.      Marks‐100 [Written‐80+ Project‐20]   Credit: 04                                                                                                              Page-14    I. GENERAL PRINCIPLES OF CONTRACT:  MODULE‐I: History and nature of Contractual Obligations‐Agreement and Contract: definitions‐  elements and kinds‐Legality of Object    MODULE‐II: Proposal and Acceptance: Forms, elements‐ Communications‐Revocations‐Invitations for  proposals, float offers‐Tenders.    MODULE‐III: Considerations: Need‐Meaning‐Kinds‐ Elements‐ Legality‐ Nudum Pactum‐ Privity of  Consideration‐exceptions‐adequacy of Consideration‐Legality of Consideration    MODULE‐IV: Capacity to Contract: Meaning‐Effect of Status, mental defect, Minor, ‐Affirmation‐ Restitution‐Minor’s Agreement and Estoppel‐Evaluation of Minor’s Agreement    MODULE‐V: Consent: Need, Definition‐Free Consent‐Factors vitiating Free Consent‐  Coercion: definition‐Elements‐Duress‐Doctrine of Economic duress‐Effect Undue Influence: definition‐ Elements‐Parties‐Burden of Proof‐Independent Advice‐Effect  Misrepresentation: definition‐Elements‐ Effects‐Misrepresentation of law & fact  Fraud: definition‐Elements‐Effects‐Suggestion False‐Suppresio Veri‐Silence as Fraud‐Active concealment  of truth‐Intention  Mistake: definition‐Elements‐Kinds‐Effects‐Fundamental error‐Mistake of law & fact‐ Effect on Consent    MODULE‐VI: Void and Voidable Agreements: Lawful and unlawful Consideration & objects‐wagering  and contingent Agreement‐Illegal and void agreements and their effects  Discharge of Contract: Meaning‐ Modes    MODULE VII: Performance of Contract: ‐Valid tender of performance‐Reciprocal performance – Impossibility of performance ‐Time as essence of Contract.    MODULE VII: Discharge of Contract: Meaning‐ Modes‐  Breach of Contract: definition‐Elements‐Effects  Frustration: definition‐Elements‐Effects  Rescission, Alteration‐Waiver    MODULE VIII: Quasi Contract    MODULE IX: Remedies in Contract  [Indian Contract Act, 1872 [As amended upto date] Sections 1‐75]     II. SPECIFIC RELIEF:     MODULE X: Specific performance of contract    Page-15      MODULE XI: Specific Enforcement of Contract‐against whom ordered                          MODULE XII: Rescission of Contract and Cancellation of Instruments    MODULE XIII: Injunction‐ definition‐Elements‐Effects    MODULE XIV: Discretion & Powers of Court  [Specific Relief Act,]    ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended up to date will be taught. RECOMMENDED READING 1. Cheshire & Fifoot, Cases on Law of Contract, Butterworths.   2. G. Treitel, The Law of Contract, Sweet & Maxwell.  3. Anson, The Law of Contract, Oxford University Press.  4. Cheshire & Fifoot, Cases on Law of Contract, Oxford University Press.  5. Chitty, Contracts, Vol. I & XXIX, Sweet & Maxwell.   6. Avtar Singh, Principles of Mercantile Law, Eastern Book Co.       DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]      Principles of Management OBJECTIVE OF THE COURSE: Word trade and business today relies heavily on the skills and acumen of management experts. This discourse shall introduce students to the basic principles of management and its application to day to activities. Marks- 100 [Written-80+ Project-20] Credit: 04 Management: Nature of Management-Principles of Management-process of management-Planning, Organizing-Leading Motivating and Controlling Decision-making concepts, Types of decision. Steps in decision-making: Administrative problems in decision making. Pioneers of Management thought- F.W.Taylor and his scientific management, Henry Fayol and his Administrative Management, Elton Mayo and his Hawthorne experiments. Chester I, Bernard and his Social system theory, Peter Drucker and his thoughts. Management system and Processes. Page-16 Organizing :Classical, Neo-classical and Modern theories of Organization structure-process of Creating Organization Structure- Span of control ,Delegation of Authority, Levels of Management, Centralization and Decentralization-Formal and Informal Organization structure-Types of Organization, Management of Conflict, Group Dynamics ,Recent Changes in the organization structure. Direction, Motivation and Communication: Principles of Direction-Theories of Motivation (a) Maslow’s Need Hierarchy (b) Herzberg’s Hygiene Theory(c) MC Gregor’s Theory X and Y (d) McClelland’s Achievement Theory and Morale building, Interpersonal and group behaviour, Communication Network, Barriers in Communication, Effective Communication. Leadership and Control: Theories of Leadership-Leadership style, Linkert’s system of Management Leadership-Management Grid, Fielder’s model of Leadership, Leadership styles in Indian Organization,     DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]    Operations Research. OBJECTIVE OF THE COURSE: This is a subject which is an extended arm of advanced mathematics and exposes the students to critical mathematical analysis. Marks- 100 [Written-80+ Project-20] Credit: 04 Operations Research: Introduction, Scope and Application of OR in Business Decision Making. Linear programming formulation and graphic solution Models of mathematical operations research, art of modeling, construction of the LP model, graphical LP solution The Simplex method Standard LP form, basic solution, The Simplex method Sensitivity analysis and dual problem Definition of the dual problem, the relationship between the optimal primal and dual solution, economic interpretation of duality, the dual Simplex method, primal-dual computations, sensitivity analysis Game Theory: Two person zero-sum game, rules of dominance, concept of saddle point, mixed strategy. Transportation, assignment, and transshipment models Definition of the transportation model, determination of a starting solution, the transportation algorithm, definition of the assignment problem. Network models Network definition, shortest route problem, shortest route algorithm, maximal flow model, CPM, PERT Theory of Queuing: Elements of a queuing model, role of exponential distribution, machine servicing model, queuing decision models.       Page-18   SEMESTER-III       1. ECONOMICS – III       CREDIT‐ 04    MARKS‐100  2. CONTRACT‐II        CREDIT‐ 04    MARKS‐100  3. FAMILY LAW‐I        CREDIT‐ 04    MARKS‐100  4. BUSINESS MATHEMATICS    CREDIT‐ 04    MARKS‐100  5. MANAGEMENT ACCOUNTING    CREDIT‐ 04    MARKS‐100         DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.,LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]    ECONOMICS PAPER – III OBJECTIVE OF THE COURSE: In the previous semester the students were taught that just as a  human being cannot exist in isolation, similarly, a nation cannot exist in isolation.  There are  some norms which are to be abided by while building up a relationship with other countries. In  the same way a nation cannot exist in economic isolation. A closed economy is not conducive to  the  health  of  the  nation.  This  module  introduces  the  student  to  the  exciting  world  of  international economic relations and also agricultural economics.        Marks‐100 [Written‐80+ Project‐20]           Credit‐04     MODULE‐I: General Principle      A.  Basics of Agricultural Economics  1) Role of Agriculture in Economic Development: Product Contribution, Market  Contribution and Factor Contribution of Agriculture.  2) Institutional Constraints on Agricultural Development and Remedial Policy.  3) Capital and Finance in Underdeveloped Agriculture.  4) Farm Size and Factor Productivity in Agriculture of LDCs.  B.  Basics of International Economics  1) Economic Growth and International Trade.  2) Trade Policies: Free Trade Vs. Protection, Tariffs and Non‐Tariff Barriers, Quotas,  Dumping, Exchange Rate and Exchange Controls, International Cartels.  3) Balance of Payments: Meaning and Components, Adjustment Mechanism.  4) International  Economic  Relations:  Role  of  Foreign  Trade  and  Aid  in  Economic  Development.  5) Political Economy of Trade Restriction.    MODULE‐II: Indian Economy             A.  Agriculture and Indian Economy  1) Production and Productivity Trends in Indian Agriculture, Green Revolution.  2) Land Reforms: Objectives, Reforms and Achievements.  3) Agricultural Finance and Marketing in India.  4) Agricultural Taxation in India.  5) Agricultural  Labour:  Definition,  Causes  of  Growth  in  the  Number  of  Agricultural  Labour, Remedial Measures.                                                                                   Page-20  B.  International Economies and India  1) Direction of International Trade in India: Growth and structure of India’s Foreign  Trade since 1991.  2) India’s  Balance  of  Payment  Problem:  BOP  Position  of  India  during  pre  &  post  liberalized era.  3) Foreign Capital and Foreign Aid: Indian Government’s Policy towards Foreign Capital,  Foreign Aid to India, Foreign Direct Investment.  4) Globalization: Meaning, Steps towards Globalization, Effects of Globalization.           RECOMMENDED READINGS:  1. Modern Economics         ‐ H. L. Ahuja.  2. Contemporary Economics        ‐ Sampad Mukharjee.  3. Public Finance          ‐ H. L. Bhatia.  4. Indian Economy          ‐ R. Datt & K. P. M. Sundharam.  5. Indian Economy          ‐ S. K. Misra & V. K. Puri.  6. Indian Economics          ‐ K. K. Dewett, J. D. Varma and M. L.Sharma    7. Public Finance & Fiscal Policy      ‐ Mithani.  8. Economic Development and Planning    ‐ M. L. Jhingan.  9. International Economics        ‐ C. P. Kindleberger.     10. The Pure Theory of International Trade and Distortions                          ‐ B. R. Hazaria.  11. International Economics        ‐M.L. Jhingan                DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.,LL.B. COURSE 2011‐2012   [Under legal education rules 2008]    CONTRACT-II [Special Contract] OBJECTIVE OF THE COURSE: In previous semester the students became familiar with general  principle of contract. This course will initiate the students to different kinds of contract and  their intricacies.                  Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                     Credit‐04            Page‐21    MODULE‐I: SALE OF GOODS‐Concept of sale as contract‐Nature of such Contract‐ Essential       elements‐Essential  conditions‐  Implied  terms‐  Caveat  Emptor,  Its  exceptions  &  emerging  changes‐ warranties in sale‐ Transfer of Titles and passing of Risks‐ Delivery of goods‐ Unpaid  seller & his rights‐Remedies for breach.     MODULE‐II:    PARTNERSHIP‐  Definition‐Nature‐  Advantages  &  disadvantages‐  Registration‐   Mutual  relationship  between  partners‐  Admission,  Authority  and  Outgoing  of  partners‐ Dissolution.   MODULE‐III:  NEGOTIABLE  INSTRUMENTS‐  Concepts‐kinds‐Essentials‐  competent  parties‐  Acceptance‐Dishonour‐holder  &  Holder  in  due  course‐Presentation  &  Negotiation  of  Instruments‐ Cheques‐ Liability of collecting and paying bankers‐Discharge from liability‐Kinds  of bills‐ Evidence.    MODULE‐IV:  AGENCY‐Identification,  classification‐Difference  between  agent  and  servant‐ essentials‐ Methods of creation‐delegation‐Rights & Duties of Agent‐Scope & extent of Agent’s  authority‐Liability of Principal  & Agent [Individually and mutually]‐Liability‐Termination.    MODULE‐V: BAILMENT‐Identification in day to day life‐ definition‐Creation‐Bailment Contracts‐ kinds of Bailee’s‐ Rights and duties of bailor and bailee [Individually and mutually]‐Finder of  goods‐ Liability towards owner‐ Obligation of safe keeping‐Disposing off of goods.    MODULE‐VI: PLEDGE‐ definition‐bailment and pledge compared‐Pledge transactions‐ statutory  regulations‐Rights  and  duties  of  pawner  and  pawnee  [Individually  and  mutually]‐Pledge  in  Indian contract Act.    MODULE‐VII:  GUARANTEE:  Concept‐  definition‐essentials‐Consideration  &  criteria‐Capacity‐ Surety’s  liability  [duration  &  termination]  Letters  of  credits  and  bank  guarantee‐Liabilities,  Rights & duties of co‐sureties‐ Discharge.    MODULE‐VIII:  INDEMNITY:  Concept‐Definition‐Nature‐Creation‐Classification‐Right,  Duty  and  Liability of Indemnifier‐ agreement of Indemnity.     ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. Page‐22    RECOMMENDED READINGS:  1. R. K. Abhichandani [Ed.] Pollock and Mulla on Contract and Specific Relief,  Butterworth India.  2. Krishnan Nair, Law of Contract, Orient Law House.  3. J. P. Verma [Ed]  singh & gupta, The Law of Partnership in India, Orient Law  House.  A. G. Guest[Ed], Benjamin’s Sale of Goods, Sweet & Maxwell.  4. Bhashyam & Adiga, The Negotiable Instruments Act, Bharat Law Publishers  5. M. S. Parthasarathy[Ed], J. S. Khergamwala, Negotiable Instruments  6. Beatson[ed], Anson’s Law of Contract, Oxford University Press.  7. Avtar Singh, Law of Contract, Eastern Book Co.  8. T. R. Desai, Law of Contract,       DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.,LL.B. COURSE 2011‐2012   [Under legal education rules 2008]    FAMILY LAW – I OBJECTIVE OF THE COURSE: Family is the smallest yet a very important unit of the society. The issues  within the family are a concern for law but also of religion, culture, and custom. This module acquaints  the students with the intricate issues of family and the law relating to them.                  Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                                         Credit: 04     MODULE‐I: Introduction‐Nature, Origin, Characteristics, Philosophy, Concept and Application of  Hindu Law  MODULE‐II: Sources of Hindu Law  MODULE‐III: Schools of Hindu Law  MODULE‐IV:  Marriage, Divorce and Maintenance:  Historical  Background,  Forms  of  Marriage,  Legal  effects  of  Marriage,  Capacity  of  Marriage,  Ceremonies  and  Registration  of  Marriage,  Restitution  of  Conjugal  Rights,  Dowry,  Nullity  of  Marriages,  Judicial  Separation,  Divorce  and  its  various  theories,  Maintenance and Custody of Children. The Hindu Marriage Act, 1955 (Sections 1 to 29),   Page‐23    The Special Marriage Act, 1954(Section 1‐51), The Family Courts Act, 1984, Section 125  to 128 of The Code of Criminal Procedure, 1973, The Hindu Adoptions and Maintenance  Act,  1956  (Sections  1  to  4  and  18  to  30),  The  Dowry  Prohibition  Act,  1961,  The  Protection of Women from Domestic Violence Act, 2005, The Maintenance and Welfare  of Parents and Senior Citizens Act, 2007    MODULE‐V: Law relating to Property:    Early law of Property, Joint Family, Liability, Liability of Debts, Alienations, Partition,  Woman’s Property, and The Hindu Women’s Right to Property Act, 1937, Succession  under the Mitakshara and Dayabhaga School, Succession (The Hindu Succession Act,  1956 ‐ Sections 1 to 30), Gifts, Wills, Impartible Estates.    MODULE‐VI: Minority and Guardianship:  Guardianship of a person, Types of Guardian, Powers, Rights, Duties and Liabilities of  Guardians,  Removal  of  Guardians.  The  Hindu  Minority  and  Guardianship  Act,  1956  (Sections 1 to 13)    MODULE‐VII: Adoption:   Sonship, Adoption, Evolution of Adoption, Types of Adoption, Ceremonies and Methods  to be followed in Adoption, Disqualification for Adoption, Valid and invalid Adoption,  Doctrine of Factum Valet, Who may give in adoption, Who may be taken in Adoption,  Effect of Adoption, Rights and Duties of an adoptive child, The Hindu Adoptions and  Maintenance Act, 1956 (Sections 1 to 17)     ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended up to date will be taught. RECOMMENDED READINGS:  1. N.R. Raghavachriar‐ Hindu Law: Principles and Precedents  2. J.D.Mayne‐Hindu law and usage  3. Mulla‐Hindu Law  4. Dr. Paras Diwan‐Modern Hindu law  5. B.M.Gandhi‐Hindu Law.  6. Dr. Sir Hari Singh Gour‐Hindu Code  7. A.N.Saha‐ Marriage and Divorce  8. H.K.Saharay‐Law of Marriage and Divorce  9. G.Chakraborty‐Law of Maintenance                                                            Page‐24  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.,LL.B. COURSE 2011‐2012   [Under legal education rules 2008]    Business Mathematics OBJECTIVE OF THE COURSE: This is a subject which is an extended arm of advanced mathematics and exposes the students to critical mathematical analysis. Marks- 100 [Written-80+ Project-20] Credit: 04 Ratio, Proportion and Interest: Ratio- Definition, Continued Ratio, Inverse Ratio, Proportion, Continued Proportion, Direct Proportion, Inverse Proportion, Variation, Inverse Variation, Joint Variation, Simple Interest, Compound interest (reducing balance & Flat Interest rate of interest), Equated Monthly Installments (EMI), Problems. Matrices And Determinants (up to order 3 only ) Multivariable data, Definition of a Matrix, Types of Matrices, Algebra of Matrices, Determinants, Adjoint of a Matrix, Inverse of a Matrix via adjoint Matrix, Homogeneous System of Linear equations, Condition for Uniqueness for the homogeneous system, Solution of Non-homogeneous System of Linear equations (not more than three variables). Condition for existence and uniqueness of solution, Solution using inverse of the coefficient matrix, Problems. Permutations and Combinations Permutations of ‘n’ dissimilar objects taken ‘r’ at a time (with or without repetition). nPr = n! / (n-r)! (without proof). Combinations of ‘r’ objects taken from ‘n’ objects. nCr = n! / r!(n-r)! (without proof) problems, Applications. Calculus (i) Differential Calculus: Functions/limits and continuity - concept of real valued functions. Domain and Range of a function. Notion and meaning of limits - fundamental theorem on limits. Differentiation -meaning and geometrical interpretation of derivative - derivatives of simple algebraic functions - derivatives of sum/difference product and quotient of function - derivatives of composite functions implicit functions. Derivatives of 2nd order; application of derivatives in Business and Economics. (ii) Integral Calculus: Indefinite integration (anti derivative) - integration as the inverse of differentiation, Definite Integration, Integration by parts, application of integral calculus in Business and Economics.     Page‐25    DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.,LL.B. COURSE 2011‐2012   [Under legal education rules 2008]    Management Accounting OBJECTIVE OF THE COURSE: Management accounting is an important aspect of law and has great contributions towards the nation’s economy, this module deals with the basic principles of management accounting. Marks- 100 [Written-80+ Project-20] Credit: 04 Introduction: Management Accounting-Need and importance-Meaning Definition-Objectives and Scope, its distinction between Financial and Cost accounting-Advantages and limitations of Management accounting .Management. Accountant-Role, Essential qualities. Financial Statement Analysis (a) Interpretation and criticism of financial statements-Trend percentages-Inter firm Comparison-Necessity and limitations.(b) Ratio Analysis-Meaning, advantages, limitations, Balance sheet ratios, Profit & Loss A/c Ratios, Liquidity, Solvency ratios, Overall Performance ratios (Advanced Problems).(c) Fund flow statement and cash flow statement-advantages of fund flow statement, distinction between Fund flow and Cash flow statement. Working Capital Management: Concept and definition of working capital-Determination of working capital-Assessment of working capital needs-Study of Components of working Capital, Such as cash Management, Accounts receivable management and inventory management Marginal Costing: As a tool of decision making, Fixed and variable cost, contribution, Break even analysis, Profit Volume Ratio, Limiting factor, Marginal costing and important management decision (Problems on decision making only). Investment Decisions: Capital budgeting-Meaning-Importance-Evaluation technique and methods-Pay back-Discounted Cash flow-Net present value Internal rate of return. Relationship between risk and returns. Cost of Capital: Meaning-Definition and assumptions-Explicit and implicit cost Measurement of specific cost, cost debt- Preference shares-Equity shares, Retained Earnings-Weighted average cost of capital. Budget and Budgetary Control: Meaning, Definition and scope of budget and budgetary control. Types of budgets: Financial budget, Master budget, Flexible budget-Capital budget. Page‐26  SEMESTER-IV 1. ENGLISH – III           CREDIT‐04      MARKS‐100  2. FAMILY LAW – II         CREDIT‐04      MARKS‐100  3. CONSTITUTIONAL LAW  – I      CREDIT‐04                            MARKS‐100  4. HUMAN RESOURCH MANAGEMENT    CREDIT‐04      MARKS‐100  5. COST ACCOUNTING        CREDIT‐04                            MARKS‐100          Page‐27  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]    ENGLISH PAPER-III OBJECTIVE OF THE COURSE: This English course will bring about a diversion from the sombre  study of law. However, this module will also demonstrate how literature highlights social issues  that needed rectification and the attention of law.      Marks‐100 [Written‐80+ Project‐20]           Credit‐04  MODULE-I: Poetry (i) P.B. Shelley: ‘To a Skylark’ (ii) S.T. Coleridge: ‘Christabel’ (Part-I) (iii) W.H Auden: ‘The Unknown Citizen’ (iv) Robert Frost: ‘Stopping by the Woods on a Snowy Evening’ (v) Kamala Das: ‘Introduction’- Where the mind is without fear- Rbindranath Tagore 1. RECOMMENDED READINGS:  2. Auden, Wystan Hugh and Mendelson, Edward. The Complete Works of W.H. Auden, New York: Princeton University Press. 3. Bloom, Harold. The Visionary Company: A Reading of English Romantic Poetry, Ithaca & London: Cornell University Press. 4. Faggen, Robert (ed.) The Cambridge Companion to Robert Frost, Cambridge; Cambridge University Press. 5. Iyengar, K.R. Srinivasa. Indian Writing in English, Sterling Publishers. 6. Lathem, Edward Connery. The Poetry of Robert Frost, New York: Henry Holt and Co. 7. Mehrotra, Arvind Krishna. Twelve Indian Poets, New Delhi: Oxford University Press. 8. O’Neill, Michael and Mahoney, Charles (eds.) Romantic Poetry: An Annotated Anthology, New York: Blackwell. MODULE-II: Play (i) John Galsworthy: Justice (ii) Vijay Tendulkar: Silence! The Court is in Session         Page‐28  RECOMMENDED READINGS:                                                                                              1. Dickinson, Thomas Herbert. The Contemporary Drama of England, London: Little Brown & Co. 2. Galsworthy, John. Justice: A Tragedy in Four Acts, New York: University of Michigan, C. Scribner's Sons. 3. Madge, V.M. (ed.) Vijay Tendulkar's Plays: An Anthology of Recent Criticism, New Delhi: Pencraft International. 4. Pandey, Sudhakar and Barua, Freya (ed.) New Directions in Indian Drama: With Special Reference to the Plays of Vijay Tendulkar, Badal Sircar, and Girish Karnad. New Delhi: Prestige. 5. Phelps, William Lyon. The Twentieth Century Theatre. Charleston, SC: BiblioBazaar, LLC. 6. Prasad, Amar Nath and Srivastava, Ajay Kumar (ed.) Indian literature in English: Critical Assessments, New Delhi: Sarup & Sons. 7. Shanmugakani, A. (ed.) Galsworthy’s Justice, Calcutta: Macmillan. 8. Sternlicht, Sanford V. John Galsworthy, New York: Twayne Publishers. 9. Tendulkar, Vijay. Five Plays, Bombay: Oxford University Press. 10. Wadikar, Shailaja B. Vijay Tendulkar : A Pioneer Playwright, New Delhi: Atlantic Publishers. MODULE-III: Novel : (i) Joseph Conrad: Lord Jim (ii) Arundhati Roy: The God of Small Things RECOMMENDED READINGS:  1. Bloom, Harold (ed.) Joseph Conrad’s Lord Jim, New York: Chelsea House. 2. Conrad, Joseph. Lord Jim, New Delhi: UBSPD. 3. Dodiya, Jaydipsinh and Chakravarty, Joya (eds.) The Critical Studies of Arundhati Roy’s “The God of Small Things”, New Delhi: Atlantic Publishers. 4. Kuehn, Robert E. (ed.) Twentieth Century Interpretations of Lord Jim, Englewood Cliffs : Prentice-Hall. 5. Orr, Leonard and Billy, Ted and Billy, Theodore(ed.) A Joseph Conrad Companion, New York: Greenwood Publishing Group. 6. Piciucco, Pier Paolo. A Companion to Indian Fiction in English. New Delhi: Atlantic Publishers. 7. Prasad, Amar Nath. Arundhati Roy's The God of Small Things: A Critical Appraisal. New Delhi: Sarup & Sons. 8. Sharma, R.S. and Talwar, Shashi Bala. Arundhati Roy's The God of Small Things: Critique and Commentary, New Delhi: Creative Books. Page-29 9. Simmons, Allan and Stape, John Henry. Lord Jim: Centennial Essays, New York: Rodopi. 10. Surendran, K.V. The God of Small Things: A Saga of Lost Dreams, New Delhi: Atlantic Publishers. 11. Tickell, Alex. Arundhati Roy's The God of Small Things, New York: Routledge. 12. Van Ghent, Dorothy. The English Novel: Form and Function, New York: Holt, Rinehart and Winston. MODULE-IV: Essay (i) Francis Bacon: ‘Of Judicature’ (ii) H.A. Hill: ‘The Principles of Good Writing’ Suggested Readings: 1. Howe, Fred Allison. The Essays or Counsels Civil and Moral of Francis Bacon, London: D.C. Heath & Company. 2. Thorpe, Michael (ed.) Modern Prose, Calcutta: Oxford University Press. 3. Chaudhuri, Sukanta (ed.) Bacon’s Essays, Kolkata: Oxford University Press. DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012   [Under legal education rules 2008]      FAMILY LAW – II OBJECTIVE OF THE COURSE: In India as the students studied in the previous semester, the law  of family is heavily influenced by religion. In this module the students will be introduced to  Family law influence by Islam.                                               Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]            Credit‐04     MODULE‐I: Introduction‐Nature, Origin, Philosophy, Concept and Application of Mohammedan  Law  MODULE‐II: Sources of Mohammedan Law  MODULE‐III: Schools of Mohammedan Law Page-30 MODULE‐IV: Marriage  MODULE‐V: Dower  MODULE‐VI: Talaq, Divorce under the Dissolution of Muslim Marriage Act, 1939   MODULE‐VII: Maintenance: under customary law and under the Muslim Women (Protection of  Rights on Divorce) Act, 1986 and Sections 125 to 128 of The Code of Criminal Procedure, 1973.  MODULE‐VIII: Acknowledgement  MODULE‐IX: Guardianship  MODULE‐X: Gift   MODULE‐XI: Wills  MODULE‐XII: Pre‐emption  MODULE‐XIII: Succession and Inheritance: General Principles, Hanafi and Shia Law  MODULE‐XIV: The Divorce Act, 1869‐ Sections 1 to 62  MODULE‐XV: The Indian Succession Act, 1925‐ Applicability, Intestate Succession (Sections 29  to 56), Succession Certificate (Section 370 to 390)    ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught.   RECOMMENDED READINGS:    1. Mulla’s Principles of Mahomedan Law  2. Fyzee‐Outlines of Muhammadan Law  3. Ameer Ali‐ Muhammadan Law  4. Tahir Mahmood‐ Muslim Law  5. Aquil Ahmed‐ Muhammadan Law  6. S.A.Kader‐Muslim Law of Marriage and Succession in India  7. B.B.Mitra‐Indian Succession Act  8. N.D.Basu‐Succession Act        Page-31     DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012   [Under legal education rules 2008]    CONSTITUTIONAL LAW OF INDIA-I OBJECTIVE OF THE COURSE: Constitution is the foundation of a nation and fountain head of all  laws. This module introduces the students to the characteristics of the constitution and the  fundamental rights that are enshrined in the constitution.        Marks‐100 [Written‐80+ Project‐20]                   Credit‐04    MODULE‐I: Constitutional Developments since 1858‐1947    MODULE‐II: Characteristics of Indian Constitution    MODULE‐III: Definition of the State‐Laws inconsistent with or in derogation of the Fundamental  Rights.    MODULE‐IV: Fundamental Rights‐ Right to Equality‐Right to Freedom of Speech and Expression  –Right to Life and Personal Liberty‐Right Against Exploitation‐ Right to Religion –Cultural and  Educational Rights‐Right to Constitutional Remedies‐Relationship between Fundamental Rights  and Directive Principles of State Policy    MODULE‐V: The Union Executive‐The President: Powers, Functions and Procedure for  Impeachment; Council of Ministers and Formation of the Government.    MODULE‐VI: The State Executive‐ The Governor: Powers, Functions and the Role of Governor.    RECOMMENDED READINGS:  1. V.N. Shukla , Constitutional law 2. Pandey J.N, Constitutional Law 3. Basu D.D, Constitution of India 4. Jain M.P, Indian Constitutional Law 5. Seeravai. H.M, Constitution of India 6. Kagzi M.C.J, Constitution of India Page-32   DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012   [Under legal education rules 2008]  HUMAN RESOURCE MANAGEMENT OBJECTIVE OF THE COURSE:  This module is perhaps the most important wing of management studies and ultimately it is the human  resource which is put to taste for the successful running of organisation  Marks‐100 [Written‐80+ Project‐20]           Credit‐04  Introduction : Concept, function, Scope of HRM, Personnel administration, powers and Responsibilities of personnel Manager. Procurement : Job description, Sources of Recruitment, Steps in Selection Process Selection of Managerial, Technical and blue collared personnel, Placement and Induction, Orientation and Socialization. Training and Development : Concept and Importance, Training Programmes, Management Development Programmes, Performance Appraisal : Purpose of Appraisal, Appraisal criteria, Formal and Informal Appraisal. Compensation: Job Evaluation, Base and Supplementary Compensation, Linkages of compensation with Procurement and low turnover of employees, promotion, Transfer, Demotions and Separations : Concept and Strategies. Organizational Culture: Definition, Promoting an appropriate organization culture, making staff work. Page-33 DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012   [Under legal education rules 2008]  COST ACCOUNTING OBJECTIVE OF THE COURSE:  Cost accounting plays a crucial role during the development and working of industries entrepreneurship and business, without which, the entrepreneur would have no ides of the profitability of this project and learning this module shall help students in numerous ways.  Marks‐100 [Written‐80+ Project‐20]           Credit‐04  Overview of basic concepts in Cost Accounting Elements of Cost : Material, Labor and Overheads. Material: Purchase procedure, storage and Inventory control, Methods of pricing issues, Methods of Inventory control. Labor: Classification of Labor, Principles and Methodsof Remuneration, Accounting of Labor cost, Job evaluation and Merit rating Overheads: Meaning, classification, allocation, apportionment and absorption, Accounting of overheads. Methods of Costing :Job costing, Batch costing, Unit costing, Contract Costing, Process Costing, Costing of by-products and joint products.Operating Costing i.e. Costing in Service Industry-Hospital, Hotel, Transportation., Electricity, Power House and Telecommunication. Cost Book Keeping and Reconciliation between Cost and Financial Accounts : Cost Book-Keeping, Cost Ledgers, Interlocking and Integral Accounts, Reconciliation of Cost and Financial Accounts, Reasons, needs, Methods Productivity: Meaning, Measurement of Material, Labor, Capital and Management Productivity. Productivity V/s Efficiency Capacity,Theoretical, Practical and Idle capacity, Capacity utilization and effect of same on cost,Measures to improve productivity,Technical, Financial, Operational Measures. Restructuring of activities, Business Process Re-engineering. Human aspects of productivity. Page-34 SEMESTER-V 1. LAW OF CRIMES ‐ I            CREDIT‐04    MARKS‐100   [INDIAN PENAL CODE]                             2. ADMINISTRATIVE LAW      CREDIT‐04    MARKS‐100  3. JURISPRUDENCE      [LEGAL THEORY AND LEGAL CONCEPTS]  CREDIT‐04    MARKS‐100  4. CONSTITUTIONAL LAW – II        CREDIT‐04    MARKS‐100  5. MARKETING MANAGEMENT      CREDIT‐04    MARKS‐100    Page-35       DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.LL.B. COURSE 2011‐2012   [Under legal education rules 2008]    LAW OF CRIMES – I [Indian Penal Code]    OBJECTIVE OF THE COURSE: This module intends to familiarise the students to a new area of  law  called  crimes.  Here  the  students  will  learn  about  offences,  their  elements  and  the  punishment.                    Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                                  Credit‐04                              MODULE‐I: Elements of crime‐actus reus, mens rea    MODULE‐II: Joint liability‐common intention, common object    MODULE‐III: General exceptions  a. mistake of fact   b. misconception of fact  c. act or order of the court  d. accident or act to prevent other harm  e. necessity  f. doli incapax and qualified immunity  g. unsoundness of mind  h. voluntary or involuntary intoxication  i. act done in good faith  j. consent   k. exclusion of acts which are offences independently of harm caused  l. communication in good faith  m. act under compulsion of threat  n. act causing slight harm  o. Private defence of body and property    MODULE‐IV: Abetment‐instigation, conspiracy and intentional aid    MODULE‐V: Criminal conspiracy    MODULE‐VI: Offences against public tranquillity‐unlawful assembly riot and affray    MODULE‐VII: Offences against body‐  1. Lawful homicide, culpable homicide, murder, rash or negligent act,   Page-36   2. Hurt, grievous hurt, wrongful restraint, wrongful confinement, criminal force, criminal  assault, criminal intimidation, kidnapping, abduction  3. Rape   4. Unnatural sexual offences    MODULE‐VIII: Offences against property  i. Theft, extortion, robbery, dacoity,   ii. Criminal  misappropriation,  criminal  breach  of  trust,  cheating,  mischief,  criminal  trespass, Dishonest receiving of stolen property        MODULE‐ IX: Offences against state        MODULE‐X: Offences against marriage‐bigamy, adultery, cruelty, dowry death    MODULE‐XI: False evidence and offences against public justice    MODULE‐XII: Offences relating to documents    MODULE‐XIII: Offences relating to religion    MODULE‐XIV: Attempt to commit offence    MODULE‐V:  Punishment‐  simple  imprisonment,  life  imprisonment,  capital  punishment,  rarest of rare cases       ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. RECOMMENDED READINGS:    1. Indian Penal Code : Ratanlal and Dhirajlal,  2. Indian Penal Code : R. K. Bangia,  3. Criminal Law: Cases and Materials: K. D. Gour,  4. The Text Book on Criminal Law: Glanville Williams.   Page-37 DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.LL.B. COURSE 2011‐2012   [Under legal education rules 2008]    ADMINISTRATIVE LAW OBJECTIVE OF THE COURSE: This module will expose the students to administrative law and the  rules  that  ensure  a  fair  deal  when  a  person  is  working.  It  has  a  close  relationship  with  constitution help the student to understand the importance of fairness.                        Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                               Credit‐04   MODULE‐I: Definition, Nature, Scope and development of Administrative Law    MODULE‐II: Sources of Administrative Law, Relationship between Constitutional Law and  Administrative Law    MODULE‐III: Rule of Law    MODULE‐IV: Separation of Powers    MODULE‐V: Classification of Administrative Action  i) Rule making action or quasi legislative action  ii) Rule – decision action or quasi – judicial action  iii) Rule application action or administrative action  iv) Ministerial action    MODULE‐VI: Natural Justice – Rule against bias, Audi Alteram Partem, Post decision hearing  – Exceptions to the Rule of Natural Justice – Reasoned decision    MODULE‐VII: Delegated Legislation    MODULE‐VIII: Control mechanism of Delegated legislation  a) Parliamentary Control  b) Procedural Control  c) Judicial Control    MODULE‐IX: Judicial Review of Administrative Action  a) Principles  b) Modes  1.  Mandamus   2. Certiorari  Page-38   3. Habeas Corpus  4. Quo – warranto  5. Prohibition  c)  Declaratory Decree and Injunction    MODULE‐X: Suit against the Government in Torts and Contract, Liability of the  Administration    MODULE‐XI: Public Corporation   Statutory Public Corporation – characteristics, classification and their control    MODULE‐XII: Ombudsman: Lokpal, Lokayukta and Vigilance Commission    MODULE‐XIII: The Administrative Tribunal Act – 1985 – Its constitutionality and working    MODULE‐XIV: Public Interest Litigation    ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. RECOMMENDED READINGS:  1. Jain  and  Jain‐  Principles of Administrative Law  2. Massey I.P ‐   Administrative Law  3. Kesari U.P.D ‐  Administrative Law  4. H.W.R Wade ‐  Administrative Law  5. Sathe S P ‐    Administrative Law  6. Upadhyay J.J.R ‐  Administrative Law  7. Basu D.D‐    Administrative Law  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]    JURISPRUDENCE [Legal Theories and Legal Concepts]    OBJECTIVE OF THE COURSE: Jurisprudence is a window that gives into the making, mechanics and meaning of law. It also throws light on all the intricate factors that go on to make up what is known as law. This module intends to take the students to journey into law and legal concepts. Page-39                 Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                                                                        Credit‐04 MODULE-I Law and Jurisprudence‐ A study in relationship  MODULE-II  Natural  Law:  History,  Characteristics,  Classical  Natural  Law,  Natural  law  during  the  medieval period, Decline and Revival of Natural Law   • FINNIS  MODULE-III Positivism: Ideological basis for the rise.   • BENTHAM  • AUSTIN  • H.L.A. HART  MODULE-IV Pure Theory of Law‐  • HANS KELSEN,  MODULE-V  Sociological School‐  • ROSCOE POUND  MODULE-VI Historical School‐  • FREDERICK KARL VON SAVIGNY,  MODULE-VII Realist School‐  ? American Realism‐  o HOLMES,   ? Scandinavian Realism‐  o AXEL HAGERSTROM,  MODULE-VIII Marxist School  • KARL MARX  MODULE-IX LEGAL CONCEPTS  1. RIGHTS AND DUTIES  2. LAW AND MORALS   3. PERSONALITY  4. PROPERTY   5. OWNERSHIP  6. POSSESSION  7. JUSTICE      Page-40   ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. RECOMMENDED READING: 1. W. FRIEDMANN, LEGAL THEORY, UNIVERSAL LAW PUBLISHING CO. PVT Ltd.  2. N.  R.    MADHAVA  MENON[Ed],  HOLLAND  ON  JURISPRUDENCE,  UNIVERSAL  LAW  PUBLISHING CO. PVT Ltd.  3. H.L.A. HART, THE CONCEPT OF LAW, OXFORD UNIVERSITY PRESS  4. M.D.A.  FREEMAN[Ed],  LLOYED’S  INTRODUCTION  TO  JURISPRUDENCE,  SWEET  &  MAXWELL  5. R.M.V. DIAS, JURISPRUDENCE, BUTTERWORTHS  6. C.K. ALLEN, JURISPRUDENCE, OXFORD UNIVERSITY PRESS  7. G.W. PATON, TEXT BOOK OF JURISPRUDENCE, OXFORD UNIVERSITY PRESS.      DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]    CONSTITUTIONAL LAW – II OBJECTIVE  OF  THE  COURSE:  In  this  module  the  students  will  be  taught  intricacies  of  governance. They will get an insight into Centre‐state relations and also that of the executive,  judiciary and the legislature.                        Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                        Credit‐04  MODULE‐I: Federalism, Co‐operative Federalism, Nature of Indian Federalism from British  Raj to Swaraj.    MODULE‐II: Centre State Relations.  a. Legislative Relations  b. Administrative Relations  c. Financial Relations    MODULE‐III: Supreme Court of India: Constitution and Jurisdiction ‐ High Courts‐ Constitution and Jurisdiction    MODULE‐IV: Freedom of Trade, Commerce and Intercourse    Page-41 MODULE‐V: Doctrine of Pleasure and Constitutional Safeguards to Civil Servants    MODULE‐VI: The Emergency Provisions – National, State and Financial    MODULE‐VII: The Amendment of the Constitution.    ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. RECOMMENDED READING: 1. V.N. Shukla , Constitutional law 2. Pandey J.N, Constitutional Law 3. Basu D.D, Constitution of India 4. Jain M.P, Indian Constitutional Law 5. Seeravai. H.M, Constitution of India 6. Karzi M.C.J, Constitution of India DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]    MARKETING MANAGEMENT OBJECTIVE OF THE COURSE: This is an important aspect of management studies and most sought after profession in the management arena. Through this module the student learns about the basic principles of market, each structure, functioning and ultimately boost the profit of the organisation.         Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                                Credit‐04  Introduction : Nature, Scope and Importance of Marketing as a business function and in the economy Marketing concept : Traditional and Modern. Marketing system and Marketing Environment. Consumer Behaviour: Nature, Scope, Significance and Determinants. Consumer decision making process, Models of Buyer Behaviour, Organizational buying behaviour. Product : Concept of Product, Product Planning and New Product Development, Concept of product and product mix, Product life cycle, Branding and Brand management. Green marketing. Promotion Management: Methods of Promotion. Optimum Promotion Mix, Advertising Media : merits and limitations. Sales Promotion: Needs and Importance of Sales Promotion, Consumer and Trade Sales Promotion Methods. Price: Page-42 Meaning importance, Objectives, Factors affecting pricing, pricing methods and pricing strategies. Distribution channel and physical distribution: Distribution channels, concepts and role, types of distribution ,channel, Retailer and Wholesaler. Physical Distribution of goods, Transportation, Warehousing. Marketing of Services: Unique features of services, service sector in India, component tasks in service marketing, SERVQUAL, SERVPREF:Scales and methodologies, Retail, Hospitality, Banking and Insurance service management. Rural Marketing in India: The rural marketing environment, the rural consumers, tapping the rural markets, segmentation and targeting, product strategy in the rural markets, management of channel, sales force and rural marketing communications Page‐43 SEMESTER-VI 1. LAW OF CRIMES PAPER  ‐ II    CREDIT‐04      MARKS‐100  [CRIMINAL PROCEDURE CODE]  2. LABOUR & INDUSTRIAL LAW – I   CREDIT‐04      MARKS‐100  3. INTERPRETATION STATUTES AND    PRINCIPLES OF LEGISLATION    CREDIT‐04      MARKS‐100    4. ENVIRONMENTAL LAW     CREDIT‐04      MARKS‐100                     Page‐44  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  LAW OF CRIMES - II [Criminal Procedure Code]  OBJECTIVE OF THE COURSE: The world of offences is now familiar to the students. However to  punish for the offence committed, there is a process which will be taught in this module.  Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                                                  Credit‐04    MODULE‐I: Object Purpose and History of the Criminal Procedure Code.  MODULE‐II: Definitions‐ Section 2  MODULE‐III Constitution and Powers of Criminal and Executive Courts‐Section 6 to 35  MODULE‐IV Arrest of Persons‐ Section 41 to 60  MODULE‐V  Process  to  Compel  Appearance  and  Production  of  Things  and  Reciprocal  Arrangements   Sections 61 to 105L  MODULE‐VI Preventive and Precautionary Measures of Security Proceedings‐Sections 106 to  124, Section 129 to 153  MODULE‐VII Maintenance of Wives, Children and Parents‐Section 125 to 128  MODULE‐VIII Information to the Police and their Powers to Investigate‐Section 154 to 176  MODULE‐IX Jurisdiction of the Criminal Courts in Inquiries and Trials‐Sections 177 to 189  MODULE‐X Cognizance of Offences and Commencement of Judicial Proceedings‐Sections 190  to 210  MODULE‐XI Charge‐Sections 211 to 224  MODULE‐XII Trial before various Courts:    a)  Court of Sessions‐Sections 225 to 237      b)  Warrant cases by Magistrates‐Sections 238 to 250      c)  Summons cases by Magistrates‐ Sections 251 to 259      d) Summary Trial‐ Section 260 to 265    MODULE‐XIII Mode of Taking Evidence and General Provisions as to Inquiries and Trials – Sections 266 to352  Page‐45  MODULE‐XIV Judgment‐ Sections 353 to 365  MODULE‐XV Appeals‐ Sections 372 to 394  MODULE‐XVI Reference and Revision‐ Sections 395 to 405  MODULE‐XVII Provisions as to Bails and Bonds‐Sections 436 to 450  MODULEXVIII‐Irregular Proceedings‐Sections 460 to 466  MODULE‐XIX Limitation for taking Cognizance‐ Sections 467 to 473  MODULE‐XX Probation of Offenders Act, 1958‐Sections 1 to 19  MODULE‐XXI Juvenile Justice (Care and Protection of Children) Act, 2000‐Sections 1 to 70    Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. RECOMMENDED READING   1. R.V.Kelkar’s Criminal Procedure  2. Ratanlal and Dhirajlal‐Criminal Procedure  3. Mishra‐Code of Criminal Procedure  4. B.B.Mitra‐ Code of Criminal Procedure  5. Sarkar’s Code of Criminal Procedure      DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B.  COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  LABOUR & INDUSTRIAL LAW – I OBJECTIVE OF THE COURSE: Economy of a country is dependent on its industry and agriculture.  One of the most important factors of both agricultural and industrial production is labour. In  this module the students will be introduced to these factors.                 Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                                                           Credit‐04    MODULE‐I: Industrial Disputes Act, 1947   Page‐46    Object and Reason; Definitions; Authorities under the Act; Strike; Lock‐ out; Public utility  service;  Lay  off;  Retrenchment  and  Closure  in  certain  Establishments;  Unfair  Labour  Practice.    MODULE‐II: Workmen’s Compensation Act, 1923    Object  and  Reason;  Definitions;  Employer’s  liability  for  compensation;  Determination  of  quantum  of  compensation;  Distribution  of  compensation;  Indemnity  and  benefits  of  employers.    MODULE‐III: Factories Act, 1948    Object and Reason; Definitions; Health‐Safety and Welfare measures; Employment of young  person’s; Working hours of adult.      MODULE‐ IV: Maternity Benefit Act, 1961    Object  and  Reason;  Definitions;  Right  to  payment  of  Maternity  Benefit;  Payment  of  Maternity Benefit in certain cases; Maximum period of entitlement; Prohibition of  pregnant  employment;  Benefit  in  certain  cases;  Payment  in  case  of  death;  Leave‐miscarriage;  Dismissal during absence due to pregnancy; Inspector – Penalties.      ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. RECOMMENDED READING:  1. K.D Srivastava‐ The Industrial Disputes Act.  2. S.N. Mishra‐ Labour and Industrial Laws  3. Indian Law Institute‐ Labour Law and Labour Relations  4. O.P. Mishra‐ The Law of Industrial Disputes  5. V.V. Giri‐ Labour Problems in Indian Industry  6. S.C. Srivastava‐ Social Security and Labour Laws  7. S.K. Puri‐ Labour and Industrial Law  8. R. Dayal‐ Labour and Industrial Law.      Page‐47        DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  INTERPRETATION OF STATUTES AND PRINCIPLES OF LEGISLATION OBJECTIVE OF THE COURSE: Legislation is a major source of law. Legislators create law after  much deliberation. This process takes into account the present and future need of the nation.  Interpretation  of  statute  is  a  method  by  which  the  judiciary  explores  the  intention  of  the  legislators behind the statute. This involves a method which will be taught in this module.                Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                Credit‐04  MODULE‐I:  PRINCIPLES  OF  LEGISLATION‐  Law  making  [legislature,  executive,  Judiciary]‐ Principle of utility.    MODULE‐II:  INTERPRETATION  OF  STATUTE‐  Meaning  of  the  term  Statute‐Component,  operation  and  repeal‐Internal  Aids  to  interpretation  [Title,  Preamble,  Headings  &  Marginal  notes, Sections & Subsections, Punctuations, Illustrations, exceptions, proviso & saving clauses,  Schedules,  Non  Obstante  clause]‐  External  Aids  to  interpretation  [Dictionary,  Translation,  Travaux Preparatiores, Statutes in pari material, Contemporanea Exposito, Debates, Reports]    MODULE‐III: RULES OF STATUTORY INTERPRETATION‐ Primary Rules [Literal rule, Golden rule,  Mischief rule, harmonious Construction] Secondary Rules [Noscitur a sociis, ejusdem generis,  Reddendo singular singulis].  MODULE‐IV: PRESUMPTION IN STATUTORY INTERPRETATION‐Statutes are valid‐Statutes are  territorial  in  operation‐Presumption  as  to  jurisdiction‐presumption  against  the  inconvenient  and absurd‐ Presumption against intended injustice‐Presumption against impairing obligations  or permitting advantage from one’s own wrong‐Prospective operation of statutes.     MODULE‐V: MAXIMS OF STATUTORY INTERPRETATION  1. Delegatus non potest delegare  2. Expressio unius exclusion alterius  3. Generilia specialibus non derogant  4. In pari delicto potior est condition possidentis  5. Utres valet potior quam pariat  6. Expressum facit cessare tacitum  7. In bonam partem  Page‐48    MODULE‐VI: INTERPRETATION WITH REFERENCE TO SUBJECT MATTER AND PURPOSE  • Restrictive and beneficial construction  • Taxing statutes  • Penal Statutes  • Welfare Legislations  • Substantive and adjunctival Statute  • Discretionary and mandatory provisions  • Enabling statutes  • Codifying and Consolidating statute  • Right conferring statute  • Power conferring statute    MODULE‐VII: PRINCIPLES OF CONSTITUTIONAL INTERPRETATION  • Doctrine of Pith and Substance  • Doctrine of Colourable Legislation  • Doctrine of Residuary Power  • Doctrine of Repugnancy  • Doctrine of Ancillary Powers  • “Occupied Field”  ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught.   RECOMMENDED READINGS:  G. P. Singh, Principles of Statutory Interpretation, Wadhwa & Co.  P. St. Langan[Ed], Maxwell on Interpretation of Statute, N. M. Tripathy  K. Shanmukham, N. S. Bindras, Interpretation of Statue, The Law Book Co.  V. Sarathi, Interpretation of Statue, Eastern Law Book Co.  M. P. Singh [Ed.],V. N. shukla’s Constitution of India, Eastern Law Book Co.  M. P. Jain], Constitution Law of India, Wadhwa & Co.            Page‐49  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  ENVIRONMENTAL LAW OBJECTIVE OF THE COURSE: The Environment in which we live is in danger. In this module the  students will learn the laws which are enacted to protect and preserve the environment  Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                                        Credit‐04  MODULE‐I:  CONCEPT  OF  ENVIRONMENT  AND  ITS  IMPORTANCE‐POLLUTION  AND  HEALTH  HAZARD    MODULE‐II: NATIONAL POLICY OF ENVIRONMENT    MODULE‐III: COMMON LAW PERSPECTIVE    MODULE‐IV: CONSTITUTIONAL LAW PERSPECTIVE    MODULE‐V:  SUSTAINABLE  DEVELOPMENT‐  PRECAUTIONARY  PRINCIPLE‐  POLLUTER  PAY  PRINCIPLE‐ PUBLIC TRUST DOCTRINE    MODULE‐VI: PRINCIPLE OF LIABILITY AND PUBLIC LIABILITY INSURANCE.     MODULE‐VII: THE ENVIRONMENT (PROTECTION) ACT, 1986‐ PREAMBLE‐DEFINITION‐ GENERAL  POWERS  OF  CENTRAL  GOVERNMENT‐  PREVENTION,  CONTROL  AND  ABATEMENT  OF  ENVIRONMENTAL POLLUTION     MODULE‐VIII: PREVENTION AND CONTROL OF AIR POLLUTION    MODULE‐ IX: PREVENTION AND CONTROL OF WATER POLLUTION    MODULE‐X: WILD LIFE PROTECTION    MODULE‐XI: FOREST CONSERVATION     Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. Page‐50  RECOMMENDED READING:  THE AIR (PREVENTION AND CONTROL OF POLLUTION) ACT, 1981  THE WATER (PREVENTION AND CONTROL OF POLLUTION) ACT 1974  THE WILD LIFE (PROTECTION) ACT 1972  THE FOREST (CONSERVATION) ACT 1980  Tiwari. A. K ‐Environmental Laws in India  Leelakrishnan. P – Environmental Law in India  Khan. Dr. I.A –Environmental Law  Divan Shyam & Rosencranz Armin – Environmental Law and Policy in India  Shastri. S. C –Environmental Law  Tiwari. Dr. H. N –Envoronmental Law  Jaswal P.S –Environmental Law  NOTE: Students will have to put in four  weeks of internship compulsorily in Semesters VI,  VII VIII, IX, X,  and obtain a certificate of internship without which the Bar Council may not enrol  them. The students must maintain diary. They will be evaluated in the X Semester along with  Moot Court Exercise and Internship Practical Paper. The internship should be in the following  Institutions or Organisations:  1. NGO  2. Trial and Appellate Advocates [compulsory]   3. Judiciary,  4. Legal Regulatory Authorities,  5. Legislatures and Parliament,  6. Market Institutions,  7. Law Firms,  8. Companies,  9. Local Self‐government,  10. Other Legal Functionaries,  11. Any other body approved by the University.  Page‐51  SEMESTER-VII 1. CIVIL PROCEDURE CODE AND LIMITATION Act   CREDIT‐04      Marks‐100  2. LABOUR & INDUSTRIAL LAW – II      CREDIT‐04      Marks‐100  3. LAND LAWS INCLUDING TENURE     TENACY SYSTEM        CREDIT‐04      Marks‐100  4. PREFESSIONAL ETHICS AND PROFESSIONAL    ACCOUNTING SYSTEM – PRACTICAL     CREDIT‐04      Marks‐100            Page‐52  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B.  COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  LAW OF CIVIL PROCEDURE AND LIMITATION   OBJECTIVE OF THE COURSE: All substantive law find expression in procedure. This module  teaches the procedure for trial in civil cases.                     Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                 Credit‐ 04     MODULE‐I: History, Object and Purpose of the Code of Civil Procedure, 1908  MODULE‐II: Definitions    MODULE‐III: Jurisdiction of Civil Courts  MODULE‐IV: Res Sub Judice and Res Judicata   MODULE‐V: Foreign Judgment   MODULE‐VI: Place of Suing  MODULE‐VII: Institution of Suits, Parties to Suits, Frame of Suit, Suits in Particular Cases (By  or  against  governments  or  Public  Officers;  Substantial  question  of  Law;  By  or  against  Corporations; By or against Firms; By or against Trustees, executors and administrators; By  or against Minors and Lunatics; Matters concerning family; By Indigent Persons; Mortgages;  Interpleader  Suits)  MODULE‐VIII: Issue and Service of Summons  MODULE‐IX: Pleadings  MODULE‐XI: Plaint and Written Statement  MODULE‐XII: Set‐off and Counter‐Claim  MODULE‐XIII: Discovery and Inspection  MODULE‐X IV: Production, Impounding and Return of Documents  MODULE‐XV:  Interim  Orders:‐Commissions,  Arrest  before  judgment,  Attachment  before  judgment, Temporary Injunctions, Interlocutory Orders, Receivers, Costs and Security for  Costs  Page‐53  MODULE‐XVI: Withdrawal and Compromise of Suits  MODULE‐XVII: Death, Marriage and Insolvency of Parties  MODULE‐XVIII: Framing and Settlement of Issues  MODULE‐XIX: Appearance and Non‐appearance of Parties, Summoning and Attendance of  Witnesses, Hearing of the Suit and Examination of Witnesses  MODULE‐XX: Judgment and Decree  MODULE‐XXI: Execution of Decrees and Orders  MODULE‐XXII: Appeals, Reference, Review and Revision  MODULE‐XXIII: Restitution, Caveat and Inherent Powers of Courts  MODULE‐XIV: The Limitation Act, 1963‐Sections 1 to 27    ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. RECOMMENDED READING:  1. C.K.Thakker (Takwani)‐Civil Procedure  2. Mulla‐ Civil Procedure Code  3. Sarkar‐ Code of Civil Procedure Code (2 Volumes)  4. Ganguly‐Civil Court Practice and Procedure  5. Nandi‐ Code of Civil Procedure Code  6. A.N.Saha‐ Code of Civil Procedure Code  7. P.K.Majumder‐ Code of Civil Procedure Code  8. B.B.Mitra‐Limitation Act  Page‐54  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  LABOUR AND INDUSTRIAL LAW – II OBJECTIVE OF THE COURSE: The students are already familiar with labour and the law that  relate to them. This is another aspect of the same law.                  Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                Credit‐ 04.         MODULE‐I: The Indian Trade Unions Act, 1926    Object  and  Reason;  Definitions;  Registration  of  Trade  Union;  Rights  and  Liabilities  of  Registered Trade Unions; Recognition of Trade Unions; Penalties.    MODULE‐II: The Employees State Insurance Act, 1948    Object  and  Reason;  Definitions;  Corporation  Standing  Committee  and  Medical  Benefit  Council; Contribution, benefits; Adjudication of disputes and claims; Penalties    MODULE‐III: Minimum Wages Act, 1948    Object and Reason; Definitions; Fixation of Minimum rate of wages, Working weeks and  determination of wages and claims etc.; Penalties.      MODULE‐IV: Employees’ Provident Fund and Miscellaneous Provisions Act,  1952  Object and Reason; Definitions; Employees’ Provident Fund Scheme and Authorities;  Penalties    MODULE‐V: Child Labour (Prohibition and Regulation) Act, 1986    Object and Reason; Definitions; Prohibition of employment of children in certain  Occupations and Processes; Regulation of Conditions of Work of Children; Penalties &  Producers.          Page‐55  ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. RECOMMENDED READING:  1. K.D Srivastava‐ The Industrial Disputes Act.  2. S.N. Mishra‐ Labour and Industrial Laws  3. Indian Law Institute‐ Labour Law and Labour Relations  4. O.P. Mishra‐ The Law of Industrial Disputes  5. V.V. Giri‐ Labour Problems in Indian Industry  6. S.C. Srivastava‐ Social Security and Labour Laws  7. S.K. Puri‐ Labour and Industrial Law  8. R. Dayal‐ Labour and Industrial Law.      DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B.  COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  LAND LAWS INCLUDING TENURE & TENANCY SYSTEM OBJECTIVE OF THE COURSE: The three factors of production are land, labour and capital. The  students have already been exposed to the issues relating to labour; this module discusses the  issues relating to land.                   Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                Credit‐ 04       MODULE‐I: Concept of Land Reform; Land Reforms and India.     MODULE‐II: Land Reforms in West Bengal; Operation Barga.    MODULE‐III: THE WEST BENGAL LAND REFORMS ACT, 1956          1. Definitions. (Section 2)  2. Raiyats: Various rights; restrictions on rights (Sections 4‐7)  3. Pre‐ emption (Section‐ 8)   4. Powers of Revenue Officer (Section 9, and powers under other provisions under the  Act)  5. Diluvated Land (Section 11)  6. Partition of holding among Co‐ sharer Raiyats (Section 14)  7. Restrictions on alienation of Land by Schedule Tribes (Sections 14A‐ 14I)   8. Ceiling on Holding (Sections 14J‐ 14Z)  9. Bargadars  (Sections 15‐ 21E)  10. Principles of Distribution of Land (Sections 49‐ 49A)   Page‐56  MODULE‐IV:  THE LAND ACQUISITION ACT, 1894                 1.  Definitions. (Section 3)  2. Acquisition (Sections 4‐ 10)  3. Reference to Court and Procedure thereon (Sections 18‐ 28A)  4. Acquisition of land for Companies (Sections 38A‐ 44B)    MODULE‐V: THE WEST BENGAL PREMISES TENANCY ACT, 1997                  1. Definitions (Section 2)  2. Eviction: (Sections 6‐ 7)  3. Fair Rent: (Sections 17‐ 22)  4. Appointment of Controller, Additional and Deputy Controller and Registrar: (Section  39)  5. Final Hearing of certain applications: (Section 42)  6. Appeal, Revision and Review:  Fair Rent: (Section 43)      ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught.   RECOMMENDED READING:  1. The West Bengal Land Reforms Act. : A. N. Saha, 2. The West Bengal Land Reforms Act. : Susanta Sen, 3. The West Bengal Land Reforms Act. : D. P. Chatterjee, 4. The West Bengal Land Reforms Act. : Ashutosh Mukherjee. DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B.  COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  PRACTICAL-I [Professional Ethics and Professional Accounting System]   OBJECTIVE OF THE COURSE: The lawyers, like other professionals have a code of conduct and  basic knowledge of professional accounting. This module deals with them.           Marks‐100 [WRITTEN SUBMISSION:90; VIVA‐VOCE: 10]             Credit: 04    MODULE‐I: Krishnamurthy Iyer’s book on ‘ ADVOCACY’  MODULE‐II: The Contempt Law and Practice    MODULE‐III: The Bar Council Code of Ethics    Page‐57    MODULE‐IV: 50 selected opinions of the Disciplinary Committees of Bar Councils.     MODULE‐V: 10 major judgments of the Supreme Court on above subjects.    Written submissions: Marks‐90  Viva voce    :  Marks‐10      NOTE: Students will have to put in four  weeks of internship compulsorily in Semesters VI,  VII VIII, IX, X,  and obtain a certificate of internship without which the Bar Council may not enrol  them. The students must maintain diary. They will be evaluated in the X Semester along with  Moot Court Exercise and Internship Practical Paper. The internship should be in the following  Institutions or Organisations:  12. NGO  13. Trial and Appellate Advocates [compulsory]   14. Judiciary,  15. Legal Regulatory Authorities,  16. Legislatures and Parliament,  17. Market Institutions,  18. Law Firms,  19. Companies,  20. Local Self‐government,  21. Other Legal Functionaries,  22. Any other body approved by the University.  Page‐58  SEMESTER-VIII 1. LAW OF EVIDENCE      CREDIT‐ 04    MARKS‐100  2. PROPERTY LAW      CREDIT‐ 04    MARKS‐100  3. COMPANY LAW      CREDIT‐ 04    MARKS‐100  4. DRAFTING, PLEADING AND          CONVEYANCE – PRACTICAL    CREDIT‐ 04    MARKS‐100              Page‐59  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B  COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  LAW OF EVIDENCE OBJECTIVE OF THE COURSE: The students are by now familiar with the procedures but trial is  incomplete unless proper evidence is adduced and appreciated. This module will introduce the  students to the world of evidence.                  Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                Credit‐ 04       MODULE‐I: Nature, Functions, Object and History of the Law of Evidence. Salient features,  Application and Non‐application of the Indian Evidence Act, 1872.   MODULE‐II: Definitions‐Section 3 and 4  MODULE‐III: Relevancy of Facts (Sections 5 to 55):  (a) Evidence of Facts in Issue and Relevant fact‐Section 5  (b) Doctrine of Res gestae‐Section 6  (c) Occasion, Cause or Effects of facts in issue‐Section 7  (d) Motive, Preparation and Conduct‐Section 8  (e) Introductory or Explanatory Facts‐Section 9  (f) Conspiracy‐Section 10  (g) Inconsistent Facts‐Section 11  (h) Damages‐Section 12  (i) Right or Custom‐Section 13  (j) State of mind, Body or Bodily feeling‐Section 14  (k) Accidental or Intentional acts‐Section 15  (l) Existence of Course of Business‐Section 16  (m) Admission and Confession‐Section 17 to 31  (n) Statements by persons who cannot be called as witnesses‐Section 32  Page‐60  (o) Statements made under Special Circumstances‐Section 33 to 38  (p) Extent of proving a Statement‐Section 39  (q) Relevancy of Judgments‐Sections 40 to 44  (r)  Opinion of third persons‐Sections 45 to 51  (s) Relevancy of Character‐Section 52 to 55  MODULE‐IV: On Proof (Sections 56 to 100)  (a) Facts which need not be proved‐Sections 56 to 58  (b) Oral evidence‐Sections 59 to 60  (c) Documentary Evidence‐Sections 61 to 73  (d) Public and Private Documents‐Sections 74 to 78  (e) Presumptions as to Documents‐Sections 79 to 90A  (f) Exclusion of Oral by Documentary Evidence‐Sections 91 to 100  MODULE‐V: Production and Effect of Evidence (Sections 101 to 167)  (a) Burden of Proof‐Sections 101 to 114‐A  (b) Estoppel‐Sections 115 to 117  (c) Witnesses‐Sections 118 to 134  (d) Examination of Witnesses‐Section 135 to 166  (e) Improper Admission and Rejection of Evidence‐Section 167    ****Students  are  expected  to  read  current  case  laws.  Only  the  current  enactments  and  enactments as amended upto date will be taught.    RECOMMENDED READING:  1. Batuklal‐ The Law of Evidence  2. Avtar Singh‐Principles of the Law of Evidence  3. M.Monir‐Textbook on the Law of Evidence  Page‐61  4. Vepa P. Sarathi‐Law of Evidence  5. Ratanlal and Dhirajlal‐Law of Evidence  6. Sarkar’s Law of Evidence(2 Volumes)  7. Field‐Law of Evidence (5 Volumes)  8. N.D.Basu‐Law of Evidence  9. Woodroff and Ameer Ali‐Law of Evidence      DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B.  COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  LAW OF PROPERTY  OBJECTIVE OF THE COURSE: The world of Property is a very important part of national as well  as individual life. This module offers a glimpse of the world of property.  Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]   Credit‐ 04.                                         MODULE‐I Interpretation clause  MODULE‐II Transfer of Property‐ What may be transferred‐ Person Competent to Transfer  MODULE‐III Conditions restraining alienation  MODULE‐IV Transfer for the benefit of unborn person‐ Rule against perpetuity‐Direction for  accumulation‐Vested  Interest‐  Contingent  Interest‐Fulfilment  of  Condition  precedent  &  condition subsequent  MODULE‐V Doctrine of Election  MODULE‐VI Transfer where third person is entitled to maintenance  MODULE‐VII Transfer by ostensible owner‐ By unauthorised person who subsequently acquires     interest in property concerned [ Feeding the Estoppel by grant].  MODULE‐VIII Doctrine of lis‐pendens  MODULE‐IX Fraudulent Transfer  Page‐62  MODULE‐X Doctrine of part performance  MODULE‐XI Sale of immovable property  MODULE‐XII Mortgage  MODULE‐XIII Lease of immovable property  MODULE‐XIV Exchange  MODULE‐XV Gifts  MODULE‐XVI  Easement‐definition‐  Kinds‐Imposition,  acquisition  and  transfer  of  easement‐ incidents  of  easements‐disturbance  of  easement‐extinction,  suspension  and  revival  of  easements‐Licence  Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. RECOMMENDED READING:  1. Transfer of Property Act, 1882: G. P. Tripathi.  2. The Indian Easement Act, 1882: S. K. Agarwala.  3. Transfer of Property Act : B. B. Mitra.  4. Transfer of Property Act : S. N. Sukla,  5. Transfer of Property Act : Mulla      DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B.  COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  COMPANY LAW OBJECTIVE OF THE COURSE: Company is legal person who is as important for a nation as an  individual is. This module talks about formation and managing a company.                Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                Credit‐ 04.       MODULE‐I: FORMATION OF COMPANIES             A.   Promoting  B. Memorandum of Association  C. Articles of Association  D. Registration    MODULE‐II: KINDS OF COMPANIES AND THE PROCESS OF THEIR TRANSFORMATION FROM  ONE KIND TO ANOTHER  Page‐63    MODULE‐III: ADVANTAGES AND   DISADVANTAGES OF INCORPORATION    MODULE‐IV:  PROSPECTUS    MODULE‐V: SHARES AND RELATED MATTERS    MODULE‐VI: DEBENTURES AND RELATED MATTERS    MODULE‐VII:  COMPAMY  AND  ITS  ORGANS:‐THEIR  POWER,  FUNCTION,  DUTY  AND  INTERRELATIONSHIP    MODULE‐VIII: FOSS v. HARBOTTLE RULE AND ITS EXCEPTIONS    MODULE‐IX: MERGER AND DE‐MERGER    MODULE‐X: WINDING UP (BY COURT AND VOLUNTARY)    MODULE‐XI: COMPANY LAW BOARD AND NATIONAL COMPANY LAW TRIBUNAL    MODULE‐XII: BRIEF OVER VIEW OF SEBI GUIDELINES    ****Students  are  expected  to  read  current  case  laws.  Only  the  current  enactments  and  enactments as amended upto date will be taught.    RECOMMENDED READING:  1. Singh. Avtar‐Company Law  2. Ramaiya. A –GUIDE TO THE COMPANIES ACT  3. Davis. Paul.L –Gower’s Principles of Modern Company Law  4. Jain. N.K –Company Law  5. Wright. R. A. K Palmer’s Company Precedents  6. Bhandari. M. C –Guide to Company Law Procedures  7. Hitt. Michel.A –Merger and Acquisitions              Page‐64  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  PRACTICAL-II [Drafting, Pleading and Conveyance]    OBJECTIVE  OF  THE  COURSE:  Draftsman  ship  is  one  compulsory  skill  for  every  lawyer.  This  module is intended to teach drafting to the students.         Marks‐100   MODULE‐I: DRAFTING:‐ General principles of drafting and relevant substantive rules  MODULE‐II: PLEADINGS:              Marks‐45  Civil‐ Plaint, Written Statements, Affidavit, Execution Petition,  Interlocutory application, Original Petition, Memorandum of   Appeal and Revision, Petition under Articles 32 & 226 of the  Constitution of India, PIL petition.    Criminal‐ Complaint, Criminal Miscellaneous Petition, Bail  Application, Memorandum of Appeal and Revision    Practical exercises‐15                  3x15  MODULE‐III: CONVEYENCE:                Marks‐45  Sale Deed, Mortgage Deed, Lease Deed, Gift Deed, Promissory  Note, Power of Attorney, Will, Trust Deed,   Practical exercises‐15                  3x15  MODULE‐IV: ‐                  VIVA VOCE                     Marks‐10  NOTE: Students will have to put in four  weeks of internship compulsorily in Semesters VI,  Vii, VIII, IX, X,  and obtain a certificate of internship without which the Bar Council may not enrol  them. The students must maintain diary. They will be evaluated in the X Semester along with  Moot Court Practical. The internship should be in the following Institutions or Organisations:  23. NGO  24. Trial and Appellate Advocates [compulsory]   25. Judiciary,  26. Legal Regulatory Authorities,  27. Legislatures and Parliament,  28. Market Institutions,  29. Law Firms,  30. Companies,  31. Local Self‐government,  32. Other Legal Functionaries,  33. Any other body approved by the University.  Page‐65  SEMESTER-IX 1. INSURANCE LAW        CREDIT‐ 04    MARKS‐100  2. INTELLECTUAL PROPERTY LAW    CREDIT‐ 04    MARKS‐100  3. PUBLIC INTERNATIONAL LAW     CREDIT‐ 04    MARKS‐100  4. ALTERNATIVE DISPUTE RESOLUTION    CREDIT‐ 04    MARKS‐100                      Page‐66  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B.  COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  INSURANCE LAW OBJECTIVE OF THE COURSE: There are risks at every walk of life. Sometimes it is difficult to pay  up  and  more  difficult  to  receive  payment.  Insurance  is  a  good  method  of  overcome  the  difficulties relating to risk. This law introduces the students to the intricacies of insurance.   Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]  Credit‐ 04       MODULE‐I:  ‐  Introduction  [History,  Nature]‐definition‐Concept  of  Insurance  compared  with  contract and Tort‐Insurance in globalised economy.    MODULE‐II:  ‐  General  principles  of  law  of  Insurance‐nature,  scope  and  classification  of  Insurance  contracts‐Insurable  interest  ‐the  risk‐policy  [form,  content,  commencement,  duration, alteration, cancellation, rectification, renewal, assignment, construction] ‐ conditions  of policy.      MODULE‐III:‐  Life  Insurance  [  nature,  scope,  definition,  classification],formation  of  life  insurance contract‐event insured against life insurance contract‐Circumstances affecting the  risk‐amount recoverable under life policy‐persons entitled to payment‐settlement of claim.    MODULE‐IV: ‐ The Insurance Act, 1938,[Sections 1‐64], IRDA Act, 1999    MODULE‐V: ‐ The General Insurance Business [Nationalisation] Act, 1972. [Sections 1‐15]    ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. RECOMMENDED READINGS: 1. SINGH, BRIDE ANAND, NEW INSURANCE LAW, UNION BOOK PUBLISHERS, ALLAHABAD.  2. IVAMY, CASE BOOK ON INSURANCE LAW, BUTTERWORTHS.  3. IVAMY,  GENERAL PRINCIPLES OF INSURANCE LAWS,  BUTTERWORTHS.  4. JOHN BIRDS, MODERN INSURANCE LAW, SWEET & MAXWELL  5. M.N. SRINIVASAN, PRINCIPLES OF INSURANCE LAW, RAMANIYA PUBLISHERS              Page‐67  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B.  COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  INTELLECTUAL PROPERTY LAW   OBJECTIVE  OF  THE  COURSE:  Creativity  is  a  natural  virtue  of  human  being  that  must  be  protected and preserved and for which the credit should always go to the creator. The realm of  intellectual property ensures that this happens.                   Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                 Credit‐ 04     I. GENERAL PRINCIPLES    1. Introduction‐ Nature, Character and Classification of Intellectual Properties.  2. Leading  international  instruments  introducing  principles  concerning  the  intellectual  property  rights‐  The  Paris  Union,  The  Berne  Convention,  Universal  Copyright  Convention,  The  Madrid  Agreement  on  the  Registration  of  Marks,  GATT,  The  UPOV  Conventions, TRIPS, TRIMS, WTO,    3. WIPO, UNESCO    II. PATENT   Concept  of  Patent‐  Process  for  obtaining  Patent‐  Rights  and  obligations  of  a  Patentee‐ Transfer of Patent Rights‐ Powers, Functions and Jurisdiction of the Controller of Patent‐ Infringement of Patent Rights and Remedies.     III. TRADE MARK   Concept of Trade Mark; Registration of Marks; Doctrine of Honest and Concurrent users;  Doctrine of Deceptive Similarity;  Powers,  Functions and Jurisdiction of the Registrar of  Trade Mark; Infringement and Remedies.     IV. COPY RIGHT AND RELATED RIGHTS  1. Concept of Copyright; Ownership of Copyrights; Assignment of Copyrights; Powers and  Functions of the Registrar of Copyrights; Copyright Board; Infringement and Remedies.     V. THE INFORMATION TECHNOLOGY ACT, 2000                1. Definitions.   2. Digital Signature: Object and Definite Clause of Access affixing digital signature.   3. Legal recognition: Use of electronic records; Retention and Publication; Attribution;  Acknowledgement and Despatch.  4. Controller: Appointment; Powers and Functions; Penalty and Adjudication.      Page‐68  5. Cyber  Appellate  Tribunal:  Composition,  Powers,  procedures  and  jurisdiction  of  offences.      6. Cyber Regulations Advisory Committee.    ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and  enactments as amended upto date will be taught.      RECOMMENDED READING:  1. William Cornish, Intellectual Property, Eastern Book Company.  2. Scott Beattie & Elizabeth Beal, Intellectual Property & Media Law, Oxford University  Press.  3. Hector  Macqueen  Charlotte  Wealden,  &  Graeme  Laurie,  Text  Book  on  Intellectual  Property, Oxford University Press.      DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.,LL.B., COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  PUBLIC INTERNATIONAL LAW OBJECTIVE OF THE COURSE: The students have so far studied the domestic law and have also  been exposed to the fact that neither an individual nor a nation can survive in isolation. The  students have learnt of international relations from the point of view of political science. This   module will discuss the same from the legal point of view. Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                        Credit‐ 04     1. Definition , nature and basis of International law’  2. Sources:  Treaties,  Customs,  General  Principles,  United  Nations  General  Assembly  Resolution, Secondary sources of International Law.  3. Relationship of International Law and Municipal Law  4. Individuals as Subjects of International Law  5. Jurisdiction of States‐ basic principles  6. Recognition   7. Nationality  8. Asylum and Extradition  9. Peaceful Settlement of Disputes  10. Neutrality  11. Law  of  the  Sea‐  Continental  Shelf,  Exclusive  Economic  Zone,  International  Sea  Bed  Authority: Its Functions and Powers; Piracy.  Page‐69  ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. RECOMMENDED READING:  1. H.O. AGARWAL ‐ HUMAN RIGHTS AND INTERNATIONAL LAW  2. S.K. KAPOOR‐  INTERNATIONAL LAW  3. PALOK BASU‐  LAW RELATING TO PROTECTION OF HUMAN RIGHTS  4. M.P.TANDON AND Dr. V.K. ANAND‐   INTERNATIONAL LAW AND HUMAN RIGHTS  5. Dr. S. SUBRAMANIAN‐ HUMAN RIGHTS: INTERNATIONAL CHALLENGES    DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  PRACTICAL-III [Alternative Dispute Resolution]  OBJECTIVE  OF  THE  COURSE:  The  formal  dispute  resolution  system  is  too  over  burdened.  Further the formal system is not very accessible to the poor man. So an alternative dispute  resolution  system  has  been  evolved.  The  students  will  be  exposed  to  this  process  in  this  module.  Marks‐100   Credit‐ 04    MODULE‐I: Negotiation Skills to be learnt through simulated Programme and case studies.    MODULE‐II: Conciliation Skills to be learnt through simulated Programme and case studies.    MODULE‐III: Arbitration Law and Practice including International Arbitration and Arbitration  Rules   Written submissions             Marks‐90  Viva Voce              Marks‐10  NOTE: Students will have to put in four  weeks of internship compulsorily in Semesters VI,  Vii, VIII, IX, X,  and obtain a certificate of internship without which the Bar Council may not enrol  them. The students must maintain diary. They will be evaluated in the X Semester along with  Moot Court Practical. The internship should be in the following Institutions or Organisations:        Page‐70  34. NGO  35. Trial and Appellate Advocates [compulsory]   36. Judiciary,  37. Legal Regulatory Authorities,  38. Legislatures and Parliament,  39. Market Institutions,  40. Law Firms,  41. Companies,  42. Local Self‐government,  43. Other Legal Functionaries,  44. Any other body approved by the University.  Page‐71  SEMESTER-X 1. PRINCIPLES OF TAXATION LAW      CREDIT‐ 04    MARKS‐100  2. HUMAN RIGHTS LAW AND PRACTICE    CREDIT‐ 04    MARKS‐100  3. BANKING LAW          CREDIT‐ 04    MARKS‐100  4. MOOT COURT EXERCISE AND INTERNSHIP  CREDIT‐ 04    MARKS‐100    Page‐72  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A.LL.B., COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  PRINCIPLES OF TAXATION LAW OBJECTIVE OF THE COURSE: Taxation is a very important aspect of law and one of the largest  contributors to a nation’s economy. This module teaches about the law which regulates and  controls imposition, avoidance and evasion of tax.                                 Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                Credit‐ 04             MODULE‐I: GENERAL PRINCIPLES OF TAXATION LAWS:   History and Development of Tax Laws in India.  Fundamental Principles Relating to Tax Laws.  Taxing Power and Constitutional Limitations.  Distinction between:  Tax, Fee and Cess.  Tax Avoidance and Tax Evasion.     MODULE‐II: BASIC CONCEPTS OF INCOME TAX   Income, Previous Year, Assessment Year, Person , Assessee and Total Income.  Income not included in the Total Income.  Clubbing of Income.  Tax Planning.   Rate of Income Tax.  Heads of Income.  Salaries.  Income from House Property.  Income from Business or Profession.  Capital Gains.  Income from Other Sources.  Deductions under the Income Tax Act, 1961.  Income Tax Authorities: Power and Functions.  Filing of Returns and Procedure for Assessment.  Offences and Penal Sanctions.    MODULE‐III: WEALTH TAX  Taxable Wealth, Determination of Assets, Exemptions and Rate of Wealth Tax.  Wealth Tax Authorities.  Offences and Penalties.            Page‐73  MODULE‐IV: VALUE ADDED TAX  Meaning and Importance of VAT.  Difference between VAT and Sales Tax.  West Bengal Value Added Tax Act, 2003.  Criticisms and Limitations of VAT system.    MODULE‐V: SERVICE TAX  Taxable Service.  Meaning and Importance of Service Tax.  Valuation of Taxable Service.  Offences and Penalties.    ****Students  are  expected  to  read  current  case  laws.  Only  the  current  enactments  and  enactments as amended upto date will be taught.    RECOMMENDED READING:  1. Taxman        ‐ Tax Planning and Management.  2. N. K. Palkhivala and       B. A. Palkhivala    ‐ Kanga and Palkhivala’s Income Tax Law and                                                                       Practice.  3. V. S. Agarwal  ‐ Taxation of Salaries with Tax Planning.  4. V. S. Sunderam  ‐ Law of Income Tax in India.  5. V. P. Gandhi   ‐ Some Aspects of Indian Tax Structure – An                                Economic Analysis.  6. H. M. Seervai  ‐ Constitutional Law of India.  7. Liam P. Ebrill, Michael Keen,      Jean‐Paul Bodin,       Victoria Summers      ‐ The modern VAT.  8. Alan A. Tait  ‐ Value‐added tax: international practice and       problems.  9. C. A. Gularickar  ‐ Law and Practice of Wealth Tax and Valuation.       DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B.  COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  HUMAN RIGHT LAW AND PRACTICE OBJECTIVE OF THE COURSE: Human rights are a set of rights which go beyond the realm of  formally conferred rights. These rights defy definition and have to be understood in context.  This module deals with such rights.                                 Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                 Credit‐ 04         Page‐74  1. Origin and development of Human Rights  2. Enumeration and classification of Human Rights  3. Civil and Political Rights; International Instruments: Part III of the Constitution of India  4. Social and Economic Rights: International Instruments: Part IV of the Constitution of  India  5. Human Rights and Vulnerable Groups  a) Prisoners b) Child c) Migrant Workers d) Disabled Persons and Minorities e) Women   6. Collective Rights  a) Right to development  b) Right to self determination  c) Right to clean environment    7. Human Right Commissions in India, Role of NHRC, Enforcement of Human Rights –  National Mechanism, The Protection of Human Rights Act, 1994  8. Regional Conventions on Human Rights  a) European Convention on Human Rights, 1950  b) Body of Principles for The Protection of all persons under any form of Detention or  Imprisonment, 1988.      ****Students are expected to read current case laws. Only the current enactments and enactments as amended upto date will be taught. RECOMMENDED READING:  1. H.O. AGARWAL‐ HUMAN RIGHTS and INTERNATIONAL LAW   2. S.K.KAPOOR‐ INTERNATIONAL LAW  3. S.K.AVESTI AND R.P.KATARIA‐LAW RELATING TO HUMAN RIGHTS.  4. S.K.VERMA – PUBLIC INTERNATIONAL LAW  5. NIRMAL .C.J (ed.)‐ HUMAN RIGHTS IN INDIA  Page‐75  DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.B.A., LL.B. COURSE 2011‐2012  [Under legal education rules 2008]  BANKING LAW OBJECTIVE OF THE COURSE:  Almost every person has an account in the Bank or aspires to have  an account in the bank. It is also the supplier of one of the important factors of production viz.  Capital. The bank therefore must be regulated, controlled and monitored to protect it from  abuse as well as prevent its abuse. Banking law intends to throw light upon this.                  Marks‐100 [Written‐80+Project‐20]                Credit‐ 04       MODULE‐I: Evolution of Banking Institutions.  MODULE‐II: Functions of Commercial Banks and services rendered by them:‐ Agency services‐ General Utility Services‐Overseas Trading Services‐Information and other Services.  MODULE‐III: General Structure and methods of commercial banking: Principles of Commercial  Banking‐Employment  of  funds  by  commercial  Banks‐Earning  Assets‐Self  Liquidating  Paper  Theory‐Anticipated Income Theory  MODULE‐IV: Mechanisms of Credit Creation.  MODULE‐V: Systems of Banking:‐ Group Banking and Chain Banking‐Unit Banking and Branch  Banking‐Joint  Stock  Banking‐Commercial  Banks  and  Industrial  Finance‐Merchant  Banking‐ Exchange  Bank‐Indigenous  Banks  and  money  lending‐Cooperative  Banks‐Land  Development  Banks.  MODULE‐VI:  Indian Banking:‐Reserve Bank of India‐State Bank of India  MODULE‐VII:  Practical  Banking:  ‐  Banker  and  customer‐Accounts  of  Customer‐Cheques  &  promissory notes‐Pass Books‐Paying Banker‐ Collecting Banker  MODULE‐VIII: Money Market‐Foreign Exchange  MODULE‐IX: Guarantees  MODULE‐X: Banking Legislation and Reforms‐Banking Companies [Acquisitions and Transfer of  Undertakings] Act,1980 ‐Baking Laws (Miscellaneous Provisions) Act‐ Banking Regulation Act,  1949‐Reserve Bank of India Act,1934   ****Students  are  expected  to  read  current  case  laws.  Only  the  current  enactments  and  enactments as amended upto date will be taught.                                                             Page-76   RECOMMENDED READING:  1. K.C SHEKHAR & LEKSHMI SHEKHAR, BANKING THEORY AND PRACTICE, VIKAS PUBLISHING HOUSE.  2. ROSS CRANSTON, PRINCIPLES OF BANKING LAW, OXFORD UNIVERSITY PRESS  3. VIJAY MALIK, LAW RELATING TO BANKING AND FINANCIAL INSTITUTIONS, EASTERN BOOK COMPANY  4. MARK HAPGOOD, PAGET’S LAW OF BANKING, ASIA LAW HOUSE  5. BANKING: THE CHANGING LANDSCAPE, ICFAI PRESS  6. KATURI NAGESWARA RAO[Ed], BANKING: NEW CHALLENGES, ICFAI PRESS    DETAILED COURSE OUTLINE FOR B.A.LL.B. [GENERAL]COURSE 2011‐ 2012  [Under legal education rules 2008]  PRACTICAL -IV [Moot Court Exercise and Internship]  OBJECTIVE OF THE COURSE: Legal study cannot remain confined to the class room alone. This  module offers a chance for the students to be exposed to the real world.                    Marks‐100                        Credit‐ 04                  MODULE‐I: MOOT COURT              Marks‐30  • Each student will do at least three Moot Courts       10x3+30  Prepare memorial & Argument presentation   MODULE‐II: OBSERVANCE OF TRIALS          Marks‐30  • Civil Trial‐1                15  • Criminal Trial‐1              15  To be recorded in a diary  MODULE‐III: INTERVIEWING TECHNIQUE,  PRE‐TRIAL PREPARATION & INTERNSHIP DIARY        Marks‐30  Observance of interviewing session in Lawyer’s office‐2      15   To be recorded in a diary.  Page‐77  Preparation of documents and court papers‐Recorded in a diary.     15      MODULE‐IV: VIVA VOCE ON THE ENTIRE ABOVE MODULE       Marks‐10   NOTE: Students will have to put in four  weeks of internship compulsorily in Semesters VI,  VIIi, VIII, IX, X,  and obtain a certificate of internship without which the Bar Council may not  enrol them. The students must maintain diary. They will be evaluated in the X Semester along  with Moot Court Practical. The internship should be in the following Institutions or  Organisations:  45. NGO  46. Trial and Appellate Advocates [compulsory]   47. Judiciary,  48. Legal Regulatory Authorities,  49. Legislatures and Parliament,  50. Market Institutions,  51. Law Firms,  52. Companies,  53. Local Self‐government,  54. Other Legal Functionaries,  55. Any other body approved by the University. Page‐78             

No comments:

Post a Comment